Mikael Strömberg

Pestkung. Smaka på det ordet så blir ni troligen lika nyfikna som oss och författaren Mikael Strömberg, tillika huvudpersonen själv i denna nyss släppta och omtalade roman. Låter det konstigt? Det är det inte, men det är originellt och riktigt spännande så vi var förstås väldigt intresserade av ett snack med Mikael om detta och lite till.

Vad sysslar du med just nu? Några nya spännande projekt på g?
Just nu är jag tjänstledig ett halvår från mitt ordinarie jobb som servicetekniker. Planen är att jag ska skriva en ny bok under den här tiden, och som det ser ut i nuläget ska det nog gå alldeles utmärkt. Det blir en mörk historia, som det oftast blir, med skillnaden att det övernaturliga håller sig borta den här gången.

Något vi Tisselskogare är väldigt nyfikna på är hur du kom du på själva iden med "Pestkung", (det är ju trots allt ett lite annorlunda upplägg)?
Storyn om Pestkung började som en pitch till Sveriges Radio Drama, och var från början tänkt att bli en P3 serie i åtta avsnitt. Vi hade många möten på SR, och de gjorde en synopsisbeställning varpå jag detaljerat sammanfattade hela historien. Dock valde de att inte gå vidare med idén, så som det tyvärr ofta blir i sådana här lägen. Men jag hade ju hela storyn färdig, och tyckte (och tycker fortfarande) att den skulle passa som bok. Så jag skrev helt enkelt ett bokmanus.

Hur hamnade just Fredrik Strage och Jack Werner i berättelsen? Pratade du med dem innan och fick ett "okej" så att säga eller kände du dem sedan tidigare?
Med tanke på deras arbeten inom populärkultur, vandringssägner och källkritik, samt deras poddar, är de perfekta i sina roller som sig själva. Jag förde dialog med dem innan jag färdigställde manuset, vilket de sedan gärna ville kika på innan tryck och innan inläsning. Allt gick bra, och så vitt jag vet är alla nöjda med resultatet.

Är det i första hand som "vanlig" bok eller ljudbok du skulle föredra/rekommendera någon att ta sig an boken? Personligen brukar jag inte lyssna på ljudböcker utan föredrar att läsa själv men i detta fall, med bokens upplägg och att det är just "huvudpersonera" själva som läser känns det helt rätt med en ljudbok. Nästan lite som en podd?
Det är ju lite transmedialt över bokens upplägg. Den som läser pappersboken får ju se de foton som förekommer, vilket kanske gör att man lever sig in i historien ännu mer. Den som lyssnar får höra huvudpersonerna själva berätta. Så, det är förhoppningsvis kul och spännande i båda fallen. Ett tips till den som använder streamingtjänst är att även kolla i e-boken, för att se bilderna, som ett komplement till lyssningen.

Har du några roliga anekdoter att berätta om från tiden då du lirade grindcore med Remasculate?
Haha, nja, vi var ju inte superaktiva som liveband. Vi fick dock chansen att vara med i musikfrågesportprogrammet Musikmaskinen i Kanal 5, vilket var en rejäl flopp, men att få tolka Ted Gärdestads Sol, vind och vatten i grindcore-tappning inför 250000 tittare får nog ändå ses som en skaplig bedrift.

Vad hände med filmatiseringen av "De förjagade"? Jag vill minnas att jag läst något (för ganska många år sedan) att den skulle bli filmatiserad?
Det lilla produktionsbolaget Little Big Productions har köpt option och arbetar på att adaptera boken till film. Ett filmmanus är skrivet, och som jag förstått det söker de efter finansiärer och samarbetspartners. Själv är jag inte inblandad i projektet, men har viss insyn. De meddelar om eller när det sker några framsteg. Men, som sagt, de kämpar alltjämt på.

Som författare gissar jag att du läst en del genom åren så det vore kul att veta om du har några heta tips till oss och våra läsare?
Faktum är att jag är en litterär late bloomer. Mitt läsande tog fart ordentligt först i samband med att jag började skriva. Det har blivit både nytt och klassiker. Något som stannat kvar och som jag tror många kan ha stor behållning av är Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit.

Stephen King är en gemensam favorit här hos oss som skriver för Tisselskogs Companiet. Har du läst något av honom (om man gillar att läsa skräck/spänning är det svårt att undvika King) och vad tycker du i så fall? Svenska skräck-författare som John Ajvide Lindqvist och Anders Fager är också väldigt populära här.
Jag hade turen att få Stephen Kings alla romaner, så när som på någon enstaka titel, av en mycket snäll person. Jag hade redan läst flera av hans böcker vid tillfället och har nu läst ännu fler, men inte alla. Älskar King. Ibland kan han visserligen sväva iväg i ganska ovidkommande svador, men det är ju samtidigt bara ren och skär berättarglädje. Mina favoriter är ändå de mer avskalade och tajta historierna, som exempelvis Lida. John Ajvide Lindqvist är en stor favorit och litterär förebild. Honom har jag läst allt av. Fagers språk är fantastiskt.

Vad har du för favoritband/artist? Med din bakgrund i Remasculate misstänker jag att du är en hårdrockare?
Det har blivit en del hårdrock och tuff musik genom åren, absolut. Idag lyssnar jag mycket på pop och rock. Den som föredrar ös borde kolla upp Henry Fiats Open Sore eller Massgrav, annars är ju punkband så som Trubbel och Vånna Inget trevligt att lyssna på.

Vad har du favoritfilm(er) genom tiderna?
Oj. Tråkigt svar kanske, men det går väl inte att komma ifrån att Hajen är det bästa som gjorts.

Vad läser du själv helst för böcker? Har du några favorit-författare/böcker?
Det blir mycket skräck, och det mycket i studeringssyfte. Annars är jag svag för Fredrik Backman. Någon som också lämnat stort avtryck är Niklas Natt och Dag. 1793 är makalös, enligt min mening.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex sett några av mina favoriter "The Walking Dead" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Bäckström (succen med Kjell Bergqvist)? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Jodå, The Walking Dead följde jag ett par säsonger, men tröttnade faktiskt. Det blev lite idisslande över det hela, tycker jag. Däremot är Game of Thrones storslagen rakt igenom. En annan favorit är Breaking Bad. Älskar också Stranger Things (who doesn’t?). Bäckström är nog inget för mig. Svenska deckar- och krimserier tappar jag omedelbart intresset för. Angående Twin Peaks kan jag inte komma med ett vettigt svar. Jag antar att jag var ensam om att missa hypen när det begav sig, och har inte sett serien i efterhand. Kanske är dags snart?

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Av titlarna du nämner har jag bara sett Royal Tennenbaums. Det är många år sedan, men jag vill minnas att jag gillade den. Jag tycker om att se filmer och serier, men det stjäl ju också tid från skrivandet och läsandet, så kortfattat blir det mindre teve och mer fokus på bokrelaterat.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album ("Innan filmen tagit slut") något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Inte lyssnat så mycket på Uggla annat än de låtar som spelas på radio. Däremot förefaller han vara en tämligen trevlig person. Jag har lyssnat på hans ljudböcker, som han själv läser in, och det är en fröjd.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Jag är dessvärre fel person att fråga, då kriminalfilmer inte är min typ av genre. Ser väldigt lite sådant.

Har du någon speciell dryck som du njuter lite extra av vid speciella tillfällen? Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Jag dricker inte starksprit eller vin, däremot finöl. Det finns ju en uppsjö av svenska mikrobryggerier, i synnerhet från Göteborgstrakten, som levererar riktigt goa grejer. På helgkvällarna sitter jag gärna uppkrupen i soffan, lyssnar på musik och läser, med en ofiltrerad fruktig DIPA eller en mustig Imperial Stout i glaset.

Som du kanske märkt är musik och film något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
ABBA och disko är inget jag jag lyssnar på, men jag kan bli glad och nostalgisk när jag hör Europe eller Roxette. Jag håller med om att svensk musik håller hög klass, men slår då hellre ett slag för The Hellacopters eller At The Gates.

(Foto: Richard Ryan)