Mortiis

Nu är det dags för ytterligare ett riktigt spännande intervjuobjekt. Turen har nämligen kommit till Mortiis, som med sin unika stil tågat in i svenskarnas (och flera andra länders) hem. Dessutom har han släppt plattor med bl.a Vond och med sin bakgrund i ett av Norges största black metal band Emperor fanns det många frågor från nyfikna Tisselskogare.

Vad sysslar du med nuförtiden? Är det mest musiken som gäller eller har du även ett "vanligt jobb"?
Det går en del i musikk, spesielt siden vi nå gir ut muskken på eget bolag igjen, som på 90 tallet (Da var det Dark Dungeon Music, nå er det Omnipresence Productions). Når alt man gjør er DIY så tar jo ting en helvetes lang tid siden prosessen med å gi ut en skive ikke tar slutt etter at man har spillt inn musikken...Det er jo faen først da den virkelige job
ben begynner.
Jeg har også 2 vanlige jobb, som i og for seg går ut på det samme, men jeg jobber i både Fredrikstad og Sarpsborg. Mye nattevakter, og da kan jeg jo til en viss grad fortsette med musikkrelaterte saker, bare man ikke er for trøtt...Det blir jo lange dager og netter, og i blant vandrer man jo bare rundt i en slags zombifiert tilstand og lurer på når alt skal ta slutt, haha! Jeg jobber med mennesker med alle mulige psykologiske utviklingshemninger. Jeg jobber mye med det, så i blant lurer man jo på om man bare skulle boke inn seg og bli en klient og ikke en ansatt, haha!

Varför lämnade du Emperor redan innan den första fullängdaren och istället började göra egen musik i en helt annan genre? Tröttnade du så snabbt på Black Metal?
Nei, men de ble trøtte på mitt dårlige humør på den tiden. Så enkelt var det. Black Metal begynte jeg å bli lei rundt 1995, da hadde den genren spilt ut sine beste kort følte jeg. Jeg gikk mer og mer tilbake til 80 talls hardrock og metal som jeg var oppvokst med da, og begynte dessuten og høre på mer og mer 70 talls hard rock/rock, det ble mer av alt egentlig, etter det...Synth/Elektronisk, Industrial/Noise/Ambient, Punk, Prog, osv...


Hur är din relation till Death/Black-metal idag? Finns det t.ex några band du fortfarande lyssnar på och gillar?
Nei jeg tror ikke det. Jeg prøvde å høre på noe av det som hadde en masse hype, men jeg vet ikke om jeg fatter helt hva som skal være så bra med det? Jovisst lyden er bedre og det låter proffere her og der, men for meg handler det ikke om det. Jeg synes ikke at det som kommer nå nødvendigvis er dårlig, men for meg så var det noe magisk med det å være med på noe nytt på den tiden, tidlig 90 tall... Nesten alle bandene som kom på den tiden hadde noe unikt i sitt sound, og våre inspirasjoner var jo ofte band og genrer fra 80-tallet som ikke hadde noe som helst hype på den tiden...Faen, Grungen hadde ikke engang kommet
i gang da, haha! Tysk Thrash fra 1984 var det faen meg typ 10 mennesker jeg visste om som brydde seg om. Max! I dag virker det som at folk med vitende vilje "dummer" ned sine Engelsk ferdigheter bare så titlene på låtene skal låte old School... Altså, det blir liksom noe jævlig plastigt over alt det der. SODOM hadde banale låt titler derfor at de formodningsvis ikke kunne mer en 20 ord på Engelsk...Det kan godt hende at mye av de "New vintage" skivene som kommer nå er bra, men for meg så er det noe med mentaliteten bak som ikke funker. Kansje jeg framstår veldig gubbete og elitistisk, og det er egentlig ikke meningen, men det er sånn jeg føler det nå.

Hur var det att bli utsedd till "Veckans Babe" av den svenska tidningen Expressen? :)
Teknisk sett var det Veckans ANTI-Babe! Haha! Jo det var tider det, når media faktisk brydde seg og fulgte med på sånne som meg. i dag, om man ikke annonserer for 50 laken så tar de faen ikke telefonen engang, haha! Flaks for meg at jeg ikke er like blakk (pank) i dag som jeg var på den tiden.

Är du som många andra hårdrockare ett fan av Lord of the Rings/Tolkien? Har du hämtat någon inspiration från Tolkiens värld just gällande Mortiis? Vad tycker du om LOTR-filmatiseringarna?
Jo jeg var stor fan av Tolkien, det har aldri vært noen hemmelighet det. Tidlig 90 tall så leste jeg jo alle de bøkene, og det inspirerte jo tidlige Mortiis uten tvil. Jeg husker at filmene fikk så jævla enorm hype før de kom på bio, at det var jo nesten fuckings umulig å leve opp til. Jeg synes alle filmene var bra, det gjør jeg i dag også, men på den tiden, før den første, ble det jo hypet så man trodde at det skulle bli verdensrekord i bra film. Hobbiten filmene, derimot, ble jeg ganske skuffet av. Det er jo som å se action sekvensene i Playstation spill...95% CGI liksom. LOTR hadde jo en masse statister og locations, Hobbiten ser faktisk ut som ett jævla TV spill...Det funket dårlig for meg.

Du har ju även skrivit en egen bok, "Secrets of my Kingdom", finns det några planer på fler böcker?
Nei egentlig ikke. Den boken var jo mer som en Companion til The Stargate skiven.

Hur valde du ut alla samplingar till Vonds "Green Eyed Demon"? Är det från favoritfilmer eller tyckte du bara att de passade bra? Kan du avslöja någon mer titel utöver Texas Chainsaw Massacre & Deranged som du samplat från? Jag är även väldigt nyfiken på hur kom du på idén med just denna lite "udda" platta?
Jeg husker faktisk ikke hvor jeg hentet andre ting fra. Jeg samplet ganske friskt på den tiden, hehe. Jeg fikk vel ideen mest fra at jeg lå på Cold Meat Industry med Mortiis på den tiden, og hørte mye på gammel industri type Throbbing Gristle, NON, SPK, In Slaughter Natives osv, så jeg ville prøve å lage noe som var i samme gaten som de tidlige industri skivene, med tape loops og sånt.
Jeg samplet ikke nødvendigvis fra favoritt filmer, om jeg hørte en lyd jeg likte, og på den tiden gikk det jo mest i dialog samples, for man hørte på på Skinny Puppy og sånt, som kjørte mye med deg... Etter en stund begynte jeg å sample perkussive lyder, eller lyder som man kunne bruke som perkussion...Det kan man høre mye av på The Stargate platen...Mye samples fra store "Battle scenes" og sånt...

Vad är ditt bästa samt värsta turnéminne?
Beste, vanskelig å si, jeg blir liksom ikke entusiastisk over kule ting som skjer, jeg tar ting ganske lungt egentlig, men Danzig turnen i 2005 i USA var jo 4 uker med sammenhengde moro...Å høre Doyle si at man hadde bra røst er jo jævlig kul å høre. Det dårligste? Tja, jeg vil ikke si når og hvor, men når man sitter på ett pissigt dass i bumfuck nowhere, med hysterisk sammebrudd etter en lang natt med alt for mye kokain, og bare griner (lipar) som en skolejente, så er man ikke så høy i hatten, hahaha!!

Vad har du för favoritband/artist?
Ingen spesielt...Det har jo variert, men viktige artister har jo alltid vært Tangerine Dream, NIN, Rob Zombie, Ministry... men for å være ærlig, så er det en ting hva jeg har vært inspirert av, og en annen ting hva jeg for eksempel setter på om det er fest. Da går det i andre saker faktisk. Gamle Maiden, Lynyrd Skynyrd, Blackfoot, Angelwitch, Pagan Altar er fantastisk, Doom bandet Pentagram...Venom, Mercyful Fate (mark 1, haha), Deep Purple, Alice Cooper, Paul Chain, Misfits med Danzig osv.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Welcome to Hell, Angelwitch, Gimme Back my Bullets, Iron Maiden, Relentless, British Steel, Welcome to my Nightmare, Alice Cooper Goes to Hell, Raw Power (Iggy and the Stooges), Low (David Bowie), div Peter Gabriel, Who do we think we Are, osv.

Har du några roliga minnen/anekdoter att berätta om från tiden då du var med i Emperor och involverad i Black Metal-scenen?
Nja, ærlig talt ganske trøtt på å snakke om det, haha! Men det er klart, der vi øvde med Emperor, så var det en ungdomsklubb i andre etg. Og jeg husker at noen av de raggarna som var der, hadde vært store i kjeften mot Vegard (Ihsahn) - tror jeg det var, det kan ha vært Thomas også, men uansett, sånn som det lå til, så delte vi dass med den klubben, så litt senere så måtte jeg drite, så jeg jeg gikk opp på dassen til denne klubben, og dreit rett på gulvet. En liten souvernir til idiotene inne på klubben. Det ble ett helvetes bråk, og dette var jo på den tiden man var typ 17 år gammel, så min far kom mitt i bråket (han skulle kjøre hjem meg og Vegard) og måtte gå i mellom...Det sluttet med at Thomas måtte ta en spade og spa bort tollen, haha! Jeg husker det var ett lite kappell rett over veien for øvingslokalet også, og en gang vi øvde var det gudstjeneste der, da fant vi noen planker, og sperret igjen hoveddørren, så hele forsamlingen ble låst inne i Guds Hus. Det må jo ha vært tortur, hehe.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Hmm det må jo typ være Gudfaren 1 og 2, og så er jeg jævlig glad i Midnight Express filmen. Utrolig bra film som alle bør se. Fear and Loathing in Las vegas er fantastisk, den har jeg sikkert sett 10 ganger. Chopper, en jævlig bra og mørk film basert på Chopper Reed. En "litt" hard kriminell fra Australia. Rise of the Footsoldier, litt i samme gate som Chopper...Barfly må man jo bare elske...

Har du några favoritböcker/författare?
Hele Nightworld syklusen, som er typ 6-7 bøker. Veldig bra horror. F Paul Wilson heter han som har skrevet den.  Hunter Thompson er fantastisk... Fear and Loathing in Las vegas, Fear and Loathing on the Campaign Trail, The Rum Diaries, etc...Post Office med Bukowski er jo jævlig bra, samme med Factotum og Women...

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och vilken du anser vara kronjuvelen i samlingen?
Joda, jeg har vel en 3.200 skiver nå, så cirka. Men jeg tok en 10 års pause, og begynte å samle for noen år siden igjen, og da hadde jeg også solgt flere hundre samlerobjekter, som det tok tid å skaffe inn igjen. Kronjuvelen? Vanskelig å si, jeg har ett par jævlig skjeldne "Black Metal" med Venom. Den ene, er kjent som "Olive Color" vinyl, og den hadde jeg 2 stk av, og fikk tilbud på €3500 for den!! haha! så jeg solgte den ene exet, haha!!

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Magnus Uggla? Nei han har jeg ikke hørt siden man selv var Kung i Baren, haha!

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Nei jeg har ikke tid eller fokus til å se så mye på TV serier. Om jeg skal se på TV så vil jeg helst se på noe som er jævlig enkelt og ikke koster meg en eneste hjernecelle...Jeg ser i blant på Modern Family, som jeg faktisk liker. Jeg er jo glad i komedie, når den er bra. Så Seinfeld er en gammel favoritt, og Simma Lugnt, Larry er jo helt genialt. Jeg så første sesongen av Walking Dead, så ramlet jeg av. Jeg så nesten alle episodene av Breaking Bad, som var bra.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Punch Drunk Love, The Royal Tennenbaums eller Birdman?
Nope jeg har ikke sett noen av dem. Jeg har 2 barn, så TVn er som regel booket. Som sagt så har jeg ikke fokus til å se på så mye... Og når jeg har det, blir det mer lightweight greier nå for tiden. Det hender jeg får med meg en og annen Marvel eller DC film, siden tegneserier var en stor del av min barndom, så sitter jo fascinasjonen med superheroes og supervillains igjen...Jeg går fortsatt på internet og Googler typ "most powerful supervillain ever", og Galactus eller Thanos dukker alltid opp, haha!

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller är det helt enkelt Norges egen Varg Veum som tänder dig mest?
Ærlig talt så har jeg egentlig bare sett Beck av de der, for lenge siden, men jeg tror jeg har sett de fleste, og de er jo jævlig bra. Gunvald skal man ikke kødde med.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Hoegaarden, Kilkenny, Frydenlund Fatøl eller Newcastle Brown Ale. Det er det beste jeg kan få. Whisky, jeg tar det meste, og jeg er ingen ekspert, men liker nok Tullmore Dew eller Jamesons best. Irsk med andre ord. Ellers så var man jo en stor fan av Malibu back in the day! Jack Daniels er OK, men ingen favoritt. Jeg liker den med en jævla masse is. USA style. Alt skal ned i ett stort jævlig glass der det er mer is enn noe annent, haha!


Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något som faller dig i smaken?
ABBA var jo fantastiske låtskrivere, og det er mange bra disco/pop låter der, men faen man har jo hørt de låtene en million ganger nå. Min datter var mega fan av den filmen, ABBA musikalen, hva faen den nå heter, så jeg ble helt hjernevasket på ABBA låter en stund. Europe har mye bra, jeg liker de to første. Ellers så går det i litt mer underground vintage hard rock om man skal snakke Sverige. Heavy Load, Saigon, Stillborn, Burn, Silver Mountain, Axe Witch. Mercy, Nemesis. Gotham City, osv.. Bathory, Candlemass og Swedish Death metal 86-91 behøver man jo ikke nevne, det vet jo alle, haha!

(Foto: Sebastian Ludvigsen)

 mortiis.bandcamp.com/music 
www.facebook.com/officialmortiis
www.mortiiswebstore.com