Mr. Violence (Gehennah)

Nu beger vi oss till de mörka skogarna i Värmland och kollar läget med Forshagas stoltheter Gehennah. Bandet startades redan 1991, då som ett Venom-cover band och kort därefter började de komponera egna låtar lite i samma stil. Senaste riktiga plattan kom 1997 men förra året (2014) fick vi äntligen ett nytt giv med sjutummaren "Metal Police". Låt oss höra vad Mr. Violence har att säga.

Vad sysslar du med nuförtiden? Har du fullt upp med musiken eller har du även ett "vanligt jobb"?
Nä fan, det är knegande som gäller. Hade man försökt leva på pengarna vi dragit in med Gehennah hade livet varit jävligt komplicerat...

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du även inne på Death/Black metal?
Gillar både klassisk heavy metal och black och death. Allra mest svag är jag för första vågen black metal med Venom, Sodom, Hellhammer/Celtic Frost etc.etc. Blir en hel del gammal thrash också. Och punk.

Eftersom du/ni är från Värmland som ju gränsar mot Dalsland där man kan finna hårdrocksmetropolen Dals Långed så är jag väldigt nyfiken på om ni någon gång besökt denna ort? Kanske har ni besökt den omtalade pizzerian Dalens där André serverar de beryktade pizzorna gjorda med stor omtanke och kärlek?
Nix, jag har aldrig varit på plats i alla fall. Låter ju som höjdarpizzor det där, så man får kanske svänga förbi och säkra ett gäng vid tillfälle...

Har du något extra roligt minne/ankekdoter att berätta om från tiden då ni var var som mest i ropet i mitten av 90-talet?
Nä, det är mest en dimma hela skiten.

Har ni haft några större spelningar genom åren eller har det mest varit typ "på den lokala puben i Grums" (inget ont detta då jag personligen föredrar mindre spelningar)?
Tja, vi har väl gjort allt från risiga spelningar på små suspekta hak till större festivalspelningar. Lokala puben i Grums tror jag aldrig vi lirat på, men en gång riktigt tidigt i bandets historia vill jag minnas att vi spelade på nån slags restaurang i Sunne. Det var en afton som slutade i total dekadens...

Stämmer ryktet om att ni begärde 30.000 i budget för "Decibel Rebel" plattan men i själva verket bara använde 15.000 för att sedan supa upp resten av stålarna? Är det även sant att bolaget (Osmose) fick reda på detta och ni då var tvungna att betala tillbaka?
Haha, det var när vi spelade in King of the Sidewalk vi körde det gamla tricket. Hörs väl onekligen på resultatet att vi hade god tillgång på starkvaror. Tror aldrig vi behövde betala tillbaka pengarna dock.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Venoms "Welcome to Hell" är i särklass världens bästa skiva någonsin.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Oj, det finns många. Exorcisten, Conan Barbaren och The Warriors kan få agera topp tre just idag.

Har du några favoritböcker/författare?
Nä, det kan jag inte påstå. Har väl blivit en del Bukowski genom åren.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon riktig guldklimp i samlingen?
Nej, jag har aldrig varit nån storsamlare, har väl aldrig riktigt haft stålar till det. Robban har dock en alldeles överjävlig samling jag verkligen kan rekomendera en flukt i vid tillfälle.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Game of Thrones är ju jävligt bra, helt klart. Deadwood gillade jag också. Walking Dead och Dexter har jag inte sett mer än nåt avsnitt av.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Kollar mycket film som fan, men det blir mest gammal skräck och b-actionrullar från 70- och 80-talet. Kick-Ass och The Road har jag sett, dock. Gillade båda.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Ingalunda hört en ton är jag rädd.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Inte heller här har jag något vettigt att tillföra. Ingen koll över huvud taget.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Jag gillar ju whiskey och bourbon i alla dess former. Ska det supas är ju just Jack Daniels eller Jim Beam riktiga favoriter.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Nä, det kan jag väl inte påstå. Fick dock en ökad respekt för Europe när jag förstod att Seven Door Hotel handlar om Lucio Fulcis klassiska pangrulle The Beyond.

(Foto: Volcanic Wölf)