Nicklas "Terror" Rudolfsson (Sacramentum/Swordmaster)

Nästa intervjuobjekt är ytterligare en man med många järn i elden, nämligen Nicklas "Terror" Rudolfsson. Nuförtiden är det banden Necrocurse & Heavydeath som gäller, men han är sedan tidigare såklart känd från 90-tals band som t.ex Swordmaster, Runemagick & Sacramentum T.C Crew tog ett snack med Nicklas om både nya projekt och svunna tider.

Vad sysslar du med nuförtiden? Har du fullt upp med musiken eller har du även ett "vanligt jobb"?
Jag har ett vanligt jobb samt familj vilket självklart tar en stor del av tiden. Men jag prioriterar musik också. Vad gäller musik så är jag aktiv främst med banden Heavydeath och Necrocurse.

Varför la ni ner Swordmaster? Var det någon gång aktuellt att även du skulle följa med över till Deathstars (som tre andra Swordmaster-medlemmar gjorde) eller kände du direkt att det inte var något för dig?
Jag flyttade från Göteborg till Piteå 1999 och då blev det inte så mycket gjort med Swordmaster. Tror det var däromkring som några av de andra satte ihop ett nytt band vid namn Deathstars. Minns faktiskt inte om jag fick frågan om att vara med men det tror jag inte. Sen tror jag inte att det hade passat mig, inte riktigt min musik att spela. Kul att det rullar på för dem. Jag har fortfarande kontakt med Andreas Whiplasher. Jag och Andreas började faktiskt spela in en thrash/death/speed-metal skiva runt 2001-2002 som inte blev färdigställd och sen har den försvunnit under åren vilket är jävligt synd. Fanns en del riktigt bra låtar. Vi har pratat om att dra igång något igen men det är svårt att passa in tiden, men vi får se.

Har du några roliga minnen/anekdoter att berätta om från tiden med Swordmaster eller Sacramentum?
Det finns säkert massor av grejer, främst från turnéer. Swordmaster gjorde en turné med Enslaved och några fler band runt 1997 och det var hejdlöst ös från början till slut. Inför sista giget sa min kropp ifrån och jag fick 40 graders feber och låg utslagen på ett betonggolv i något rum men desto gladare var resten av bandet som kunde festa hårt och tidigt utan att behöva lira live. Sen hände det massa fler sjuka saker som självklart inte förtäljs haha. Med Sacramentum finns det många morbida händelser men minns exempelvis ett gig när vi skulle på sen men det vara bara jag som var där. Precis när det var dags att börja spela dök de andra upp. Aspackade. Gick direkt upp på scen och började ösa. Jag drog ur sladden till Nisses basförstärkare för det lät helt förjävligt men han körde bara på. Sen minns jag någon festival i Tyskland där backstage var i en bunker och där tillbringande vi helgen totalt dekadent. Anders (gitarr) däckade och vi gick lös med fogskum i öron och lite överallt samtidigt som Jon från Old Man’s Child tyckte att bordet var en toalett osv osv… Detta lät kanske inte alls så smaskigt men det finns mycket saker kan jag lova men det stannar inom banden som det brukar så att säga.

Vilket av alla band som du medverkat i är du mest stolt över? Något särskilt släpp som ligger dig extra varmt om hjärtat?
Svårt att säga men jag gillar materialet/låtarna på några av Runemagick plattorna som “Darkness Death Doom”, “On Funeral Wings” och “Envenom”. Sen tycker jag The Funeral Orchestra “Feeding the Abyss” blev bra också, vi fick till en speciell stämning och sound när den spelades in.
Mycket som jag varit med på är inspelat i replokal, helt eller delvis och då blir produktionerna därefter vilket i vissa fall också kan bli bra på sitt sätt. Sen tycker jag några av låtarna på inspelningarna med Necrocurse blev riktigt bra också.
De senaste åren har jag fokuserat på HEAVYDEATH och plattan blev faktiskt helt OK, också den inspelad i replokal. Målet är att göra det avskalat och simpelt både vad gäller riff/arrangemang och inspelning men ändå få till rätt stämning och flyt i musiken.

Var kommer ditt smeknamn "Terror" ifrån?
Som jag minns det kom dök det namnet upp under högstadietiden i slutet av 80-talet när vi kollande mycket skräckfilm samt spelade trash/speed och death metal.

På nätet så listas 10 st demos med Heavydeath under release 2014, vad fick er att släppa denna bomb av demos? Hade ni helt enkelt så mycket bra material eller ville ni göra något annorlunda och dela upp allt i tio delar?
Ja det blev en hel del demo-släpp, vilket inte alls var planerat från början. Nästan varje session i replokalen har blivit inspelad och några är inspelade under en lunchrast så det är väldigt “enkelt” gjort. Sen tycker vår basist det är kul att mixa låtarna och då har det i flera fall blivit att han övertygat mig att det låter bra, varför inte släppa det som en demo. Sen har det bara rullat på. I början släppte vi några på kassett själva men sen har Caligari Records släppt ett flertal kassetter också. Nästan allt material finns uppladdat på vår bandcamp sida också.

Vad har du för favoritband/artist? Är det främst gammal hederlig Heavy Metal som avnjutes eller är det mest Death/Black metal som gäller?
Många band man gillar har ju varit de samma under alla år. Sen kanske det tillkommer något. Känns som att banden man växte upp med och lyssnade på i unga år är lite bättre. Men så kanske det är i alla generationer typ. Svårt att säga något favoritband men om jag måste dra till med några så får det bli Bathory, Candlemass, Black Sabbath, Iron Maiden, Coroner, Death (gamla), Possessed, Hellhammer/Celtic Frost osv osv osv...

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Ännu en svår fråga. Om jag väljer tre stycken utan att tänka något större får det bli Death - Scream Bloody Gore, Iron Maiden - Killers, Black Sabbath - Paranoid.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Ser väldigt sällan på film nu för tiden men jag har haft perioder i livet när jag gjort. Hade en horror/gore period på slutet av 80-talet. Men om jag måste dra till med en film så får det bli Korpen Flyger då den av någon anledning gjorde ett stort intryck på mig första gången jag såg den.

På tal om horror & gore, på vinylutgåvan av Moribound Transgoria kan man skönja bilder från Fulcis kanonfilmer Zombie Flesheaters & The Beyond. Var du/ni stora Fulci-fans? Någon favoritfilm av denna italienska mästare?
Minns knappt hur layouten ser ut, tror inte det var vi i bandet som gjorde den. Men flera av oss har varit inne på Fulci. Kan inte säga någon favorit så direkt.

Har du några favoritböcker/författare?
Har ingen direkt och läsa böcker går också i perioder. Sist jag hade ett infall så plöjde jag kanske 20 böcker med Koontz mest för att de är lättlästa och relativt spännande.

Vilka Death/Black band från 90-talet tycker du var de bästa?
Första jag kom att tänka på är plattan Worship Him med Samael. Sen finns det ju många fler som Autopsy, Master’s Hammer….

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Under åren har jag haft mycket vinyl/kassetter/cd men tyvärr också fått spel och sålt av en del till och från. Men jag har valt att behålla några hundratal vinyler som jag lyssnar på mycket. Har kvar lite gamla bra demosar också. Om det finns någon kornjuvel vet jag inte direkt men det gör det säkert.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Ser aldrig på TV och ganska sällan på serier med streaming men jag får faktiskt erkänna att jag kollat på Walking Dead nu i efterhand. Har inte sett Dexter eller Game of thrones. Breaking Bad har jag däremot sett.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass, The Road eller Birdman?
Som sagt ser nästa aldrig på film numera. Känner inte till titlarna du nämner.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Har ej hört. Morsan lyssnade mycket på Magnus Uggla på 80-talet och det är väl det jag hört.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Beck har jag sett några stycken men tror inte jag sett Wallander. Har ingen favorit där.

Har du någon favoritdryck när du riktigt vill njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Har perioder då jag gillar ta en rökig Whisky då och då exempelvis Bowmore och Ardbeg. Men just nu är min favorit folköl 2,8% till maten typ haha.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Jag vet att jag haft första Europe skivan på kassett. ABBA är inget jag lyssnat på förutom när när man var liten unge när det spelades i hemmet. Annars håller ju Bathory en hög klass!