Niclas "Vassago" Green (Lord Belial/Vassago)

När det kommer till den tyngre hårdrocken har vi hittils mest vänt oss till dödsmetall-musiker, men nu är det även dags för lite black metal. Vi tog kontakt med en f.d Lord Belial medlem, Niclas "Vassago" Green, för en liten pratstund.

Vad sysslar du med nuförtiden? Är du fortfarande aktiv inom musiken?

Jag har blivit gymnasielärare i engelska och svenska och arbetar med det. Jag ger gitarrlektioner privat, detta har bla resulterat i thrashbandet "Havocation". Jag sysslar med skjutsport och skjuter alla möjliga sorters kalibrar pistol, jaktskytte (hagel/kula) samt jag är aktiv inom Försvarsutbildarna och arbetar ibland för Försvarsmakten med skjutning. Då skjuter vi både AK4 och K-pist. Jag ska vara med på SM i AK4b nu den 28/8 utanför Lund.

Jag såg att du nuförtiden bor i Bengtsfors, hur hamnade du just där av alla ställen? Anledningen till att vi är extra nyfikna på detta är för att vi på T.C crew också befinner oss i Dalsland.
Jag bodde i Göteborg i många år (1994-2008) och 2007 träffade jag min nuvarande fru (på Tildas krog, Hisingen!). Vi beslutade att lämna Göteborg 2008.


Varför blev det bara en fullängdare ("Knights from Hell") med Vassago?
Jag har material till flera plattor, men jag har prioriterat andra saker i livet!

Vem är den mystiske KK Kranium som figurerar på "Knights from Hell" (och även Lord Beli
als "Angelgrinder")? Då det begav sig i slutet av 90-talet kunde man höra att det var en mentalpatient som fick ledigt från sin anstalt för att lägga lite synth på dessa plattor. Sant eller påhittat?
KK Kraniums sanna identitet är inget jag kan avslöja tyvärr!

Varför hoppade du av Lord Belial efter "Unholy Crusade"?
Jag var med i för många band (Sacramentum, Latex, Vassago etc + hängde i olika studios där jag spelade sologitarr på flera plattor för olika band. Jag orkade inte pendla GBG-Hedekas för att repa fyra dagar i veckan med Lord Belial, det tog ALL min energi och spelork. Jag började också hänga med mina norska "kollegor" och det var nära att jag flyttade till Norge. Senare flyttade Micke till Trollhättan och då började han och jag repa lite med andra projekt. Sedan flyttade såväl Thomas som Anders till Trollhättan och plötsligt var vi tre gitarrister, fram tills Wester hoppade av. Jag var med i flera perioder, som riffskapare på vissa låtar osv men sista plattan jag var med på var The Black Curse, vi körde även ett par turnéer med den plattan.

Har du några roliga minnen/anekdoter att berätta om från tiden med Lord Belial och Vassago?
Det är märkligt när vi fyra träffas (LB:s originalmedlemmar) det är som en naturkraft sätts i rörelse! En kraft som ingenting kan stoppa, helt galna saker händer hela tiden. Vassago-projektet likaså, det drog med sig en stor grupp människor i en uppåtspiral där det ena tokiga avlöste det andra. Det är kul med dessa ENORMT starka människor, när alla drar åt samma håll skapas ett kaos utan dess like! Underbar energi som flödar.

Eftersom du som sagt bor i Dalsland vore det intressant att veta om du har någon favoritpizzeria? Är det möjligen den lokala klassiska Adria som oftast besöks, eller händer det kanske att du stannar till vid restaurang Dalens i Dals Långed, där Andre serverar sina berömda pizzor gjorda med stor kärlek, glädje och omsorg?
Andre och jag tog jägarexamen ihop ha ha men hans pizzor har jag hört mycket olika om, den jag åt minns jag inte riktigt hur den var. Jag tycker att KING'S toppar listan utan konkurrens!

Var fick du artistnamnet Vassago ifrån? Kom det ifrån någon bok/film eller var det bara ett namn som blev påkommet i stundens hetta?
Grimoire Occulta, jag läste en massa ockulta böcker på 1980-talet, snöade in på dessa sigill vilka symboliserar olika demoner, Belial är en av dessa, vilket passade bandet utmärkt och Vassago tycker jag passar mig bra eftersom det är balans mellan gott/ont, ljus/mörker osv. Jag är inte så "ond" som alla tycks tro och som ryktet gör gällande.

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du fortfarande inne på Death/Black metal?
Jag älskar Krisiun och Cannibal Corpse! Devin Townsend.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Slayer: Reign In Blood!

Har du några favoritböcker/författare?
Stephen King - The Stand

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Dune

Vilka Death/Black band från 90-talet tycker du var de bästa?
Dark Throne, Death, Slayer, Dissection

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Jag har haft en enorm skatt! Men när jag flyttat har jag tyvärr sålt av det mesta. Nu försöker jag bygga upp min vinylsamling igen, det går trögt.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Jag ser supermycket TVserier! Dexter har jag sett alla avsnitt, jag älskar The Walking Dead. GOT är helt ok! True Blood gillade jag skarpt. Eftersom jag studerat narratologi sedan 2009 tycker jag om att analysera dessa långa berättelser med många starka karaktärer, komplexa karaktärer som möter stereotypa karaktärer osv, det är kul att marknaden hela tiden breddas så att många skickliga författare får utrymme!

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass, The Road eller Birdman?
Jag ser otroligt mycket film! Kick-Ass har jag sett och gillade den också. Jag tycker om det mesta i filmväg, allt från Alejandro Jodorowskys "El Topo" och Elvestads "Svidd Neger" till mainstreamfilmer som The Expendables, Transporter, Crank, Wyrmwood, MARVEL-filmerna, etc.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Enda kontakten jag haft med Uggla var en gång när vi letade efter club Anchor med Sacramentum i Stockholm, Uggla körde om mig i en vit BMW-cab, PÅ TROTTOAREN ha ha då garvade vi.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Tyvärr är denna genre inget jag utforskat  alls!

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Min favoritdryck är The Macallan!

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver dina egna gamla band stoltheter som bl.a ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
ABBA lyssnar jag fortfarande på! Europe har jag aldrig riktigt kunnat med och Roxette tvingas man ju lyssna på i samhället.