Niklas Isfeldt (Pure-X/Dream Evil)

Första gången någon av oss på T.C redaktionen hörde Pure-X var i en skivbutik i Göteborg vid slutet av 90-talet. Nyfiken som man var minns jag att vi försiktigt frågade hårdockaren bakom disken vad detta var för någon smakfull musik. Vi fick till svar att bandet hette Pure-X, och det ryktades om att det var medlemmar ur Black Ingvars som låg bakom detta band. Nu är det hög tid att ställa Pure-X & Dream Evil sångaren Niklas Isfeldt mot väggen om detta och mycket annat. Have fun!

Vad sysslar du med nuförtiden? Är det mest "vanligt jobb" som gäller eller är det även full fart med Dream Evil? Existerar även Pure-X fortfarande?
Det är och har alltid varit vanligt jobb som gäller parallellt med musiken, man måste ju tjäna pengar också :) Dream Evil håller för tillfället på med att förbereda för inspelning av vår 6:e platta, Pure-X existerar ej. (men vem vet vi kanske väcker liv i aset en vacker dag).

För länge sedan, troligen i slutet av 90-talet, så minns jag att det gick väldigt mycket rykten om vilka Pure-X var. Det allra vanligaste man hörde var att det skulle vara ett "sidoprojekt" från Black Ingvars medlemmar. Har du själv hört detta rykte och har du isåfall någon aning om var det kommer ifrån? Kanske har du ytterligare roliga rykten att berätta om?
Nej detta rykte har jag aldrig hört förut. Pure-X var ett sidprojekt till coverbandet The Jerico Brothers, vi repade två dagar i veckan och dom gånger vi inte var fulltaliga så gjorde vi lite egna sjuka låtar som sedan blev Pure-X. Jag kan tyvärr inte komma på några roliga rykten.

Var ni en gång i tiden hemliga med vilka du/ni i bandet var? Eller har ni alltid varit öppna med det men att det helt enkelt inte spreds lika snabbt i mitten/slutet av 90-talet?
Nej, vi har aldrig varit hemliga, alla som vi kände viste ju vilka som låg bakom Pure-X och vi hade ingen aning om att det skulle sprida sig så att även folk som inte kände oss privat skulle lyssna på vår musik.

På er wikipedia sida kan man se 5st Pure-X album listade men tyvärr har jag aldrig sett dem i någon skivbutik. Har de släppts "på riktigt" via nåt bolag eller hur kan vi Tisselskogare få tag på dem?
Nej dessa skivor har ej släpps, det är bara Heavy Mental som sett dagensljus som riktig platta. Tidigare vet jag att man kunde beställa dessa skivor på Pure-X hemsida men jag vet inte om ens sidan existerar längre.

Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller har du även varit inne och nosat på Death/Black metal? Eller är det helt enkelt något annat som spisas mest?
Jag gillar all musik där det finns en duktig sångare/sångerska. Jag har lite svårt för skriksång & growl men det finns ju en del pärlor även i den genren tex. Lamb Of God!

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
"Breaker" med Accept, "Magic" med Ian Gillan, "Sad wings of destiny" med Judas Priest.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Det mesta av Tarantino, speciellt Pulp Fiction, Inglourious Basterds, Death Proof & Django,  Braveheart hör också till en av favoriterna.

Har du några favoritböcker/författare?
Liftarens guide till galaxen är grym. Fredrik Backmans: En man som heter Ove och Mormor hälsar och säger förlåt är också svin bra.

Har du något speciellt minne från tiden med Dream Evil & Pure-X som gör dig extra lycklig?
Våra Japan turnéer med Dream Evil har ju varit speciella, rena Beatles hysterin med vakter som för fösa in oss i bussen på flygplatser och så vidare. Då känner man sig som en riktig rockstjärna :) Även vårt enda liveframträdande på Metalterassen i GBG med Pure-X var grymt, jag behövde knappt sjunga en enda textrad det skötte publiken.

Vad har du för favoriter inom könsrocken? Är det pionjärerna Onkel Kånkel som föredras eller diggas även andra heta akter som tex Vrävarna (som ju också är från Borås), Snor-Leifs m.fl?
Jag tycker först och främst att även om man skriver larviga texter så måste man ju åtminstone kunna spela och det är väll si och så med den saken när det gäller merparten av dessa könsrockband Och texterna bör ju ha någon typ av poäng, många tror att det blir roligt om man skriker så många könsord som möjligt på en minut. Om jag skall nämna några band som jag gillar i den genren är Meduza & Jävlaranama.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Nej! Jag lyssnar mestadels på mig själv :)

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Hinner sällan se på TV och när jag väll sitter där så brukar jag bara slötitta på tex. Biggest Looser och sånt trams.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
När jag är sjuk brukar jag kunna klämma några filmer, Kick-Ass är grym, The Road har jag inte sett.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Tyvärr så har jag inte hört denna skiva, jag är inget stort fan av Uggla även om han har växt lite i mina ögon efter att han var med i Så Mycket Bättre. Jag och mitt hårdrocksband Eisst var förband åt Uggla i början på 80:talet och han visade sig vara ett riktigt svin.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Min favorit är nog Bron.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Jag dricker sällan sprit det blir mest öl och rödvin. Falcon är en av mina lättdruckna favoriter.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Alla tre är ju jävligt bra men bäst är ju ABBA. Roxette faller lite på Gessles lama röst.