Niklas Wikegård

Vi kör vidare med en riktig profil som de flesta troligen har hört talas om nämligen hockey-experten Niklas Wikegård. Att han är en åsiktsmaskin som sällan drar sig för att säga vad han tycker kan väl knappast ha undgått någon som gillar hockey? Eftersom vi dessutom är flera på T.C redaktionen med hockeyintresse så var frågorna många.

Har du något speciellt favoritögonblick från hockeyn som överträffar allt annat? Skulle vara intressant att höra svar både utifrån dina år som aktiv och även som åskådare/kommentator.
När vi gick upp i Elitserien med Väsby IK.

I de djupa skogarna av Tisselskog kan man faktiskt hitta en och annan Djurgårdssupporter och de är väldigt nyfikna på om ditt hjärta fortfarande brinner för detta fantastiska hockeylag och om du kan nämna nån specifik orsak som du tror blev deras fall (från Elitserien)?
Svårt att förklara, men dom kommer igen.

Vem anser du vara världens bästa hockeyspelare för tillfället?
Crosby

Vad har du för favoritryss av de just nu aktiva? Själv är jag oerhört förtjust i Yevgeni "Gudnetsov" Kuznetsov och Vladimir "Tarasexy" Tarasenko!
Malkin

Du och Peter Jihde har ju kamperat ihop många gånger under årens lopp. Jag minns hur någon krönikör en gång i tiden (tror att var Hockeykväll på Svt som ni var aktuella med då) jämförde er med Stefan och Krister: ”Det är inte roligt, men bland skrattar man ändå.” En ganska elak formulering, men då humorn och dynamiken er emellan ofta är ganska... speciell kan jag ändå förstå jämförelsen. Hur är det att samarbeta med Jihde? Det känns som att er dynamik varierat en hel del över åren, tyvärr tycker jag inte att nuvarande VM är det bästa vi sett av er (än så länge)?
Massor av timmar som ska fyllas med energi och seriös innehåll. Vi kämpar på!! Jihde är otroligt proffsig och lättsam att arbeta med.

Så här i VM-tider så sitter ju de flesta av oss och hejar på Sverige i tv-sofforna under kvällarna. En arbetskollega har dock en väldigt underlig böjelse: Han håller på Ryssland (utan att ha någon giltig orsak som t ex rysk släkt, han har inte ens varit i Ryssland) och hoppas att de och inte Sverige skall vinna VM. Finns det något råd du kan ge för att försöka få något vett i honom, eller är det bara att diagnostisera honom som ett hopplöst fall av vansinne?
Jag kan komma på mej själv hålla lite på Ryssen, bara för att dom periodvis spelar en fantastisk hockey.

Hur är egentligen dina känslor för laget från Värmland nu för tiden? Man har ju hört dig ondgöra dig över dem ibland, men jag får intrycket att det är med glimten i ögat och att det finns en ömsesidig respekt mellan er?
När jag var som hetast i smeten fanns det absolut inget roligt med Färjestad. Numera är FBK som vilket lag som helst!

Vad har du för favoritband/artist?
Massor av band och artister som är underbara, men om jag ska välja så blir det Alexander Oneil.

Som den hårdrockare jag är så undrar jag om du har några favoritband inom denna genre? Är det isåfall främst gammal hederlig Heavy Metal som gäller för dig eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Jag gillar Rock - Inte hårdROCK! Metallica funkar dock.

Har du någon favoritförfattare och/eller någon favoritbok genom tiderna?
Oj Oj Oj. Just nu är det Öhrlund / Buthler som gäller.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Sorry Uggla för 20 år sedan funkade, nu är det mest smörja!

Vilken är din absoluta favoritfilm genom tiderna?
Tror att alla Gudfader filmerna ligger högs!

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Nope

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Blir mest danska krimserier!

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter?
Sopranos var otroligt bra!!!!

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det ett glas rött som gäller? Eller kanske möjligen Mekong eller Mummelman är något som faller dig i smaken?
Dricker ganska sparsamt, men en calvados kan sitta fint!

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju (utöver dig själv) tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något du uppskattar?
Allihopa tillhör mina favoriter - Speciellt ABBA!

Har du några planer på att återvända till tränarbåset eller något annat inom hockeyn? Sportchef?
Man vet aldrig!!