Tomas "Offensor" Eriksson (Grotesque, Intoxicate)

Nu har turen kommit till några av de riktigt stora pionjärerna i death metal-scenen, nämligen Grotesque. Bandet bildades i Göteborg redan 1988 och de skivdebuterade på Dolores med den kultförklarade ”Incantation”-EP'n 1990. Bandet bestod då av Alf "The Haunting" Svensson, Tomas "Goatspell" Lindberg, Kristian "Necrolord" Wåhlin och så förstås vårt intervjuoffer Tomas ”Offensor” Eriksson. De splittrades redan senare samma år och flera av medlemmarna (Alf & Tompa) bildade istället At the Gates, men det är en annan historia, så låt oss nu höra vad Offensor har att säga.

Vad sysslar du med just nu? Är det mest musik som gäller eller har du även ett ”vanligt” jobb?
Jag har ju tyvärr inte kommit dit hän att jag kan leva på musiken, så ja jag kör truck på Volvo till vardags. Men musiken håller jag ju på med så mycket jag bara orkar! Spelar trummor igen sedan 2015 i Intoxicate som jag ju spelade gitarr i samtidigt som jag spelade trummor i Grotesque för över 30 år sedan nu :) Å så sjunger jag i bandet Dun Ringill.

Hur kom ni på namnet Dun Ringill? Är ni Tull-fans så det i första hand var deras låt ni tänkte på eller var det fästningen (som ju förstås också Tull hämtat namnet från).
Mycket stor Tull-fan!! Vet egentligen inte om det gäller de andra (alla tycker om Tull men kanske inte lika mycket). Men jag å Patrik som tidigare spelat ihop i Doomdogs bestämde oss för å komma igång å spela ihop igen å bestämde oss för detta namn.... Var tänkt då att vi skulle vara bara vi två å skriva musik å spela in för att ha skoj när tid fanns, men det blev ganska mycket mer än så! Innan vi visste ordet av var vi ju hela 6 pers i bandet!

Hur gick det till när du blev medlem i Grotesque? Och varför står du endast som ”Session-member” på ”Incantation”? Du finns ju med på bild på insert men saknas på i stort sett alla gruppbilder man sett genom åren (de med Tompa, Alf & Wåhlin).
Hade en festival på min fritidsgård där jag jobbade i Kortedala. Detta var 1988 å mig veterligen enda spelningen Grotesque gjort utan mig på trummor. Tanken var att dom några veckor senare skulle komma å spela in en demo hos mig i min lokal, men då hade trummisen slutat å Tompa tänkte lägga trummorna.... ingen kommentar om Tompa som trummis! :-D Själv spelade jag ju gitarr egentligen, men sa att jag helt klart skulle spela bättre än Tompa om de gav mig några veckor på mig att lära mig! Jag såg mig ju inte som deras fasta medlem, mitt band var Intoxicate å jag var ju gitarrist å inte trummis! Men ja, jag ställde ju givetvis upp på å spela in skivan när de ändå inte hade någon trummis. Å så dök det ju upp spelningar så det blev till slut ändå närmare 3 år vi spelade ihop! När det sedan blev tal om att släppa CD dryga 6 år senare så kändes det väl lite dumt att inte stå som fast medlem :)

Har du något roligt minne från inspelningen av ”Incantation”? Den var väl inspelad vid två olika tillfällen? Minns du varför?
Kommer knappt ihåg något från första inspelningen faktiskt. Men andra var vi ju iväg till stora staden, det blev en ganska händelserik helg! Själv så nyttjar jag ju inga rusningsmedel, så sömn blev det ju ingen.... Tror det var Alex (kan ha varit Nicke) från Entombed vi sov hos första natten, fest kan man väl säga!! Natt 2 var lite lugnare hemma hos Uffe. Ett minne som jag har från Tomas Skogsberg är att han pratade om att han tyckte alla var så allvarliga i den här Death Metal scenen, å att han tyckte någon väl kunde spela in typ Trollmor som en skoj grej. Han blev faktiskt lite chockad när jag sa att det redan var gjort av mitt andra band Intoxicate som ju i och för sig spelar Thrash Metal, men har Trollmor inspelad på första demon :) Det enkla svaret på att det var två olika tillfällen e att det inte blev så bra som man hoppats vid första tillfället! Vi var ju i princip två olika band på de två inspelningarna. Alf hade kommit med i bandet, och jag själv börjat å bry mig mer om trummandet. Grotesque gick nu från att vara ett Black/Death Metal band med massa Punk inslag till å faktiskt bli det Extreme Metal band som vi försökte vara men inte va bra nog för på första inspelningen. När vi fått spelat in de 3 nya låtarna fanns inte pengar till å spela in något av det gamla materialet på nytt, så det valdes ut 2 från första inspelningen för å fylla ut.

Stämmer det att en tidig Grotesque-spelning (dec ’89) slutade med att någon avbröt spelningen genom att bryta strömmen? Berätta gärna lite mer om denna händelse.
Stämmer!! Det var Luciaspelning på en skola i Askim eller Billdal någonstanns. Alltså där övriga bandet kom från, själv e jag från helt andra sidan stan Kortedala. Hade samma kväll spelat i Trollhättan med Intoxicate å hann med nöd å näppe med bussen för att hinna dit (en historia också värd att berätta egentligen men vi tar den vid annat tillfälle). Detta var ju innan mobiltelefonernas tid så de andra stod nervöst å väntade på Centralstation å blev mer än glada när de såg att jag hunnit med! Som sagt Luciaspelning för skolungdomar, å när vi var i full gång förstod arrangörerna vad dom hade bokat å stängde av strömmen efter ett par låtar :) Det som gjorde det lite extra udda var att vi av någon anledning hade bestämt att göra lite narr av (vilket nog inte många förstod) hårdrocksvärlden med massa solon mitt i setten, så jag började spela ett långt trummsolo mitt i en av låtarna... å det var i den låten strömmen stängdes av å vi själva märkte ju inget för än vi drog igång låten igen! Arrangören trodde ju givetvis att jag gjorde narr av dom genom att forsätta spela vilket ju tyvärr så här i efterhand inte var fallet :)

Vad tycker du om Grotesque-låtarna idag? Lyssnar du fortfarande något på death/black metal?
Efter att vi gjort återföreningen 2007, å då blev tvungen att lyssna in mig på låtarna ordentligt igen fick jag lite annan syn på låtarna. Tyckte innan att det var så där egentligen, men nu förstår jag mer att folk faktiskt kunde tycka om det! Lyssnar på mycket Death Metal idag, aldrig varit jätte mycket för Black Metal. Idag blir det tyvärr mycket Spotify å klickar sig vidare på förslag där. Letar inte efter bra musik som man gjorde förr vilket ju tyvärr blir att man inte heller lägger namn på minnet på samma sätt som förr.

Har du några roliga minnen eller ankekdoter från tiden med Grotesque?
Alltså, vi umgicks ju inte så mycket då när det begav sig. Så jag har inte så mycket att berätta utöver de händelser som du redan frågat om här ovanför. Var ju bara på repningarna jag var med dom andra. Men kanske då en sak jag tyckte var roligt när vi gjorde återföreningen 2007. Jag å Bullen (Wåhlin) pratade på natten efter spelningen å kommer fram till att vi båda tyckte det var roligt att vi gick å blev detta stilbildande band som vi ändå blev, å blev kallade det första Death/Black Metal bandet från Göteborg... Å vi som egentligen hämtade all inspiration då från band som Asta Kask å Mekong Delta (punk å progressive techno Thrash) som ju inte e i närheten av varken Death eller Black Metal! :)

Hur och när kom du på att du skulle kalla dig för ”Offensor”?
Inte alls faktiskt!! Det var bara så en dag, de andra hade bestämt olika namn å jag blev Offensor!

Vad har du för favoritband/artist?
Oj!!! Ehh, TESTAMENT Ett av de få band som jag tycker bara blivit bättre å bättre med åren. Mekong Delta som jag nämnde tidigare ligger också högt på listan. Men sedan måste ju Jethro Tull å även ett band som heter Gentle Giant nämnas! Åså har vi ju King Crimson, när dom e bra e dom bäst!! Men tyvärr måste man orka sig igenom en hel del som inte e alls bra för å hitta guldkornen så.... Å på tal om King så får man ju inte glömma King Diamond, också så grymt bra!! Här hittar man en liten video när jag försöker härma King: https://www.youtube.com/watch?v=Gav5PRlBR_w

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Det tråkiga svaret blir ju Metallicas Master of Puppets för det e nog den som ändå gjort störst intryck musikaliskt.... Men ska jag tänka ett steg till så hamnar jag nog ändå på Mekong Delta å deras The Principle of Doubt. Spela denna platta (och även plattan innan som heter The Music of Erich Zann) på 45 varv å du får fram var Grotesque fick nästan allt från på den senare tiden efter det att jag kom in i bilden! :-)

Har du några favoritböcker/författare?
Nej, har orkat mig igenom en enda bok någonsin. Rabid hette den, var tvungen då vi skulle skriva en recension som arbete i svenskan i typ 7 -8 annars hade jag inte läst den heller! :)

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Är ingen filmfantast heller, men Star Wars var nog favorit ändå! Sedan blir det mest splatter/skräck, Hatchet filmerna e ju grymma! Evil Dead, Bad Taste, Brain Dead..... E däremot inte glad i filmer som Saw å liknande där det är den mer realistiska typen av äckelskräck, utan det ska va så att man kan skratta åt det annars får det va.

Vilka Death/Black band från 90-talet tycker du var de bästa?
Pestilence, Obituary, Morbid Angel, Cannibal Corpse, givetvis Death! Men nästan alla kommer ju egentligen från 80-talet! Så kanske inte e rätt svar på denna fråga??? Sedan har vi två frågetecken till, men e stora favoriter än idag MACABRE och ett band som heter Atheist som ju båda har något åt Death Metal inslag i sig.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? I så fall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Jag köpte i princip allt i musikväg på den tiden. Köpte min första Kiss redan 76, 5 år gammal :) Men tyvärr så sålde jag hela samlingen, faktiskt innan vinylskivan dog ut i början av 90:talet! Ville satsa på musiken å köpte mig en riktigt dyr gitarrförstärkare för pengarna. Ägde ju allt ifrån Kiss till Frank Zappa å vidare till de mest brutala Death Metal plattorna, så hade nog bringat en god slant om man väntat tills idag med att sälja! Hade ju däremot en demokassett samling som hette duga som jag lät en god vän sälja för ett tag sedan. Vet inte ens hur mycket den gav tillsist :)

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album ("Innan filmen tagit slut") något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Nej, Magnus Uggla har jag aldrig lyssnat på.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Det har blivit en del TV tittandes på äldre dar, så ja jag har sett Farang som jag tyckte var riktigt bra. Game of Thrones har jag däremot inte sett ett enda avsnitt av! Faktiskt knappt sett Twin Peaks heller :) Tycker mycket om Engelska kriminalserier så som Mord i Midsomer å Unge Kommissarie Morse osv. Bron och även Gråzon måste ju nämnas. Men tycker även om lite mer udda serier som Mr Mercedes... Nyligen sett The Dark Crystal, riktigt bra också!

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Har faktiskt inte sett en enda av dom!!

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
När jag svarade på TV-serie frågan så ville jag ju ha med alla dessa i svaret, men såg att du satt dessa i film å inte serie facket :) Har inte tagit till mig de gamla Hassel filmerna, men rebooten e grymt bra! Sett alla av resterande (Beck, Wallander och Arne Dahl) filmerna! Svårt att rangordna, men blir nog ändå Beck om jag måste välja!

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Som jag nämnde i en av de tidigare frågorna så nyttjar jag inga rusningsmedel, så jag kan inte säga något av dessa... Dock lite lustigt att där finns en dryck som heter Mekong när jag ju nämnt detta som favorit i musikväg tidigare :) Nej, svaret blir Apotekarnes Passionsfrukt!! Svår å få tag i i dagsläget bara! (Dock smakar kopiorna nästa samma.)

Som du kanske märkt är musik och film något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Utöver dina egna band har vi ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
ABBA e ju vad det är!! Europe såg jag 1985 tror jag på Liseberg, var riktigt bra då... Men sedan släpptes The Final Countdown, å där tappade jag intresset för dom. Roxette NEJ... För mig e det November som blir sveriges klart bästa band genom tiderna! Men som du säger finns det mycket bra musik från vårt vackra land! Candlemass, Veni Domine, Mementi Mori, Midas Touch, Made in Sweden, Fläskkvartetten, Den Fule, Cabazz, Guitars Unlimited, Hoven Droven, Asta Kask....... Listan blir LÅÅÅÅNG.