Pastor J. Fahlberg (The Kristet Utseende)

Med hitlåtar som "Kairos fjollor", "Quinna" & "Bärs som bärs" har The Kristet Utseende etablerat sig mycket framgångsrikt i sin genre. Dags för Pastor Fahlberg att få ställas inför T.C Crews vassa pennor.

Vad sysslar du med nuförtiden? Har du fullt upp med musiken eller har du även ett "vanligt jobb"?
Jag är min egen chef, men gästspelar även på ett avlastningshem för ungdomar med ADHD i hudiksvall. Det är i stort sett omöjligt att livnära sig på musik i dessa dagar, utan att kompromissa och "sälja sig". Har aldrig sett mig själv som musiker, snarare underhållare, så jag har aldrig siktat på att vara musiker på heltid.

För ett tag sedan råkade jag snubbla in på en hemsida för TKU, troligen ganska gammal enligt utseendet att döma. Vad som fångade mitt intresse var informationen om diverse bandmedlemmar där det står att du "jobbar på ett dataföretag i Sveg". Är det möjligen Sykes du jobbat/jobbar på? Då vi är ganska många som läser denna intevju som jobbat på Sykes vore det kul att isåfall höra om du har något kul att berätta från denna tid?
Det stämmer bra, jag jobbade åt Sykes, som Mac/Apple-mentor och supporttekniker för en massa år sedan. Ledsnade rätt kvickt. Vassa armbågar, svettiga kontorslandskap och bindgalna kunder är inget för mig. Men visst var det även en lärorik och intressant tid. Brukade många gånger ha svårt att hålla mig för skratt åt alla lustiga företagsnamn, orimliga krav, dialekter osv., som man konfronterades med. Som supporttekniker blir det ju en hel del telefonsamtal per dag, många betas av nästan slentrianmässigt, men bland alla dessa samtal dök det då och då upp någon lustig karaktär som fick mig att dra på smilbanden, vilket gjorde att man bättre stod ut med monoti och leda.

Är det några festivaler bokade redan för vår/sommar eller brukar förslagen droppa in efter jul/nyår? Det jag är mest nyfiken på är ifall ni kommer tillbaka till Metallsvenskan i Örebro? Jag såg er spela i Maj och blev lite besviken eftersom ni valde bort de flesta av "publik-favoriterna" som flera generationer växt upp med under många blöta fester. Jag antar att detta var ett medvetet val och jag kan förstå motiveringen bakom det. Blir det fler "hits" om ni får komma tillbaka nästa år?
Vi är numera husband på Metallsvenskan, faktiskt! Så givetvis dyker vi upp även i år. Förstår besvikelse för uteblivna publikfavoriter häromsistens. Men något lyssnare (alltså i kontexten fans/ickeuppträdare) bör ha i åtanke är att alla band någon gång behöver variera sin setlist, för att inte kreativt stagnera. Det blir lite som en skön vitamininjektion som ofta leder till ett mer avslappnat och gladare band. Hursomhelst - tror inte du blir besviken nästa gång, vi har till och med bakat in hela vår debutskiva "Sug och fräls" i kommande setlist.

Vem är Tommy i "Tommy Tommy"? Måste även fråga om Jimmy "I skuggan av korset", är dessa baserade på riktiga personer?
Karaktärerna i våra tidigare texter var många gånger analoger och ärketyper. Både Tommy och Jimmy existerar dock. Vad vi har för relation till dessa skuggfigurer är dock hemligstämplat.

Har du några roliga anekdoter/händelser/skvaller att dela med dig av under livet med The Kristet Utseende?
Oj. Allt för många! Och det menar jag verkligen. Vi har MASSOR av egenfilmat material, live, backstage, turnébuss, hotell osv., där en hel del lustiga anekdoter fångats. Någon gång kommer vi släppa en fet DVD med detta material och ni kommer få ta del av vår cirkus.

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal & Punk som ligger dig varmast om hjärtat eller är du även inne på Death/Black metal?
Jag har inga speciella favoriter så sett. Växte upp med hardcore a la Minor Threat, D.R.I, MDC osv., och med metal a la Slayer, Death, Exodus etc. Gillar en del material med Darkthrone, Mayhem och Satyricon. Annars lyssnar jag gärna på neoklassiska kompositörer - Wim Mertens, Philip Glass osv.

Eftersom jag vet att det är många som lyssnar på TKU som även gillar tex Vrävarna och Onkel Kånkel så undrar jag vad du har för uppfattning om dessa band?
Onkel och Vrävarna har båda gjort låtar som jag diggar. Apropå Onkel Kånkel/Håkan Florå, så var han och såg oss då vi lirade på Nalen i sthlm för en herrans massa år sedan. Han kom fram och ville tacka och pussa på mig efter väl utförd spelning. Det fick han så gärna så :) Är inte så förtjust i att kategorisera mig själv och bandet dock, och "könspunk" låter i min värld väldigt begränsande och enkelriktat. Jag tycker TKU är mer nyanserat än så.

Hur hamnade du på Midvinters "At the Sight of the Apocalypse Dragon"? För visst är det du som luftar strupen på denna grymma Death/Black platta?
Jodå, det är jag som ylar. Det var via Tobbe, vår nuvarande turnémanager, som vi känner sedan länge. Tobbe var under denna tid en av medlemmarna i Midvinter.

Är det något mer släpp planerat med Praetorian Platoon? Hur kom det sig att du & Jesper (också från TKU) startade detta band?
Nej, inget är planerat. Vi har begravt plutonen för denna gång. Vi hade, och spelade till och med in, låtar till ännu en platta dock. Annat kom emellan och det blev som det blev. Men vem vet vad som händer i framtiden? Jesper var dock aldrig delaktig i PP. Däremot var vår nuvarande basist Dr. Bergström också medlem i PP.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Dexter gillade jag skarpt. Annars är jag ganska kräsen vad det gäller serier, blir lätt rastlös och tycker det är bortkastad tid. Jag älskade dock Twin Peaks. Och True Detective. Originellt, udda och skruvat är viktiga ingredienser för min del. GoT och TWD har jag inte sett.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Svårt att nämna någon specifik, men här är några som spontant poppar upp; Stillborn "Necrospirituals". D.R.I. "Dealing with it". Dwarves "Blood, guts and pussy". Philip Glass "Akhnaten". Venom "Black metal"...

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Hm. Finns alldeles för många favoriter, även här. Fassbinders "Querelle", Carpenters "The thing", Jodorowskys "Holy mountain", Angers "Lucifer rising"...

Har du några favoritböcker/författare?
Aleister Crowley, Kenneth Grant, H.P. Lovecraft, Robert Anton Williams, Nikanor Teratologen, Markis De Sade

Eftersom Teratologen och De Sade även är stora favoriter hos oss Tisselskogare blir jag väldigt nyfiken på dina favoritböcker av dessa herrar? Är det möjligen Sodoms 120 dagar och Äldreomsorgen i övre Kågedalen?
Tror nog jag uppskattar allt jag läst av De Sade?...i alla fall det som finns översatt till svenska hitintills. "De 120 dagarna i Sodom" är ju en riktig milstolpe och tegelsten späckad av dekadens och grymhet, som jag fick beta av i omgångar. Tycker mycket om "Filosofin i sängkammaren" och "Juliette" annars. Av Teratologens skrifter är "Förensligandet i det egentliga västerbotten", "Hebbershålsapokryferna" och "Apsefiston" favoriter. Mästerligt skrivna, och knarkskönt gränsbrytande och nydanande.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon riktig guldklimp i samlingen?
Ser mig själv varken som hårdrockare eller skivsamlare, hehehe. Men jag ska inte klyva hår här, utan svara på frågor - köpte väldigt mycket musik då jag var yngre, en evigt strömmande flod av vinyler och kassetter. Har en hel del av dessa kvar. För en tid sedan sålde jag bort mitt ex av första Bathory-plattan, med gula geten på omslaget, apropå metal.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Jodå, film brukar jag alltid försöka hinna med, eftersom det är ett skönt medium för vidare konstkanalisering. Kick Ass tror jag att jag sett, ultravåld och antisuperhjältar om jag missminner mig? Har för mig att jag tyckte den var lustig, och såg paralleller med Takashi Miike´s "Zebraman"-filmer. The Road har jag dock inte sett.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Nej, har inte hört, men blev nyfiken nu när du berättar om den. Ska kolla upp den! 

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Jag är dessvärre inte så förtjust i just svenska kriminalfilmer. Föredrar gamla amerikanska Noirklassiker när det kommer till crimegenren.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Med min dåliga karaktär går det mesta ned. Snackar vi alkohol så gillar jag tjeckisk pilsner, amerikansk bourbon och spanska rödviner.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Hur tråkigt och klyschigt det än låter så är jag i slutändan en s.k. allätare. Låter mig inte begränsas av eller identifieras med den musikpreferens man hade under tonårsuppväxten, något jag tror rätt många andra vänner och bekanta gör. ABBA är ett kapitel för sig vad det gäller kvalitetsexport, Björn och Benny var och är helt genialiska musiker och låtsnickrare. Europe och Roxette faller mig inte så mycket i smaken, men vi har så många fler än så värda uppmärksamhet och exponering. Ta ett band som Bombus t ex. Eller Meshuggah. Mästerliga i utförande och energi.

(Foto: Charlie Granberg)