Reine Heyer (Plan 9/Debbie Ray)

Här på T.C-redaktionen har vi alltid haft ett extra gott öga till "glampunkarna" i Plan 9. I slutet av 90-talet då det begav sig lyssnade vi i det närmaste sönder deras grymma demokassetter och vi tycker fortfarande det är tråkigt att de inte blev större. Enligt våra öron hade de det mesta och dessutom låg de ju helt rätt i tiden då det var hett med denna typ av musik (Backyard Babies/Hellacopters osv). För 4-5 år sedan gjorde vi en intervju med gitarristen Tomas "Turbo2000" och nu har det blivit dags för ett snack med sångaren/gitarristen Reine Heyer som numera huserar i Debbie Ray vilka bildades i spillrorna av Plan 9. Let's go!

Vad sysslar du med just nu och vad har du pysslat med sedan Plan 9 la ner? Är det fortfarande musiken som gäller eller har du även ett "vanligt" jobb?
Plan 9 lade ner någon gång runt 2004, eller rättare sagt så hade vi bytt alla medlemmar i bandet och när vi var tvungna att göra oss av med våran dåvarande trummis så tog vi en paus. Vi fortsatte dock att skriva låtar jag och gitarristen Andreas Heleander. Och när vi sedan lyckades övertala Håkan Strind att spela med oss så kändes det mest naturligt att byta namn. Och då blev det Debbie Ray. Någonstans mitten 2005 tog Debbie Ray sina första stapplande steg och vi håller på än idag och har släppt två fullängdare och en EP. Den senaste plattan Slave to the system släpptes Sept 2017. Släppte även en EP i Sept 2018 med mitt "soloprojekt" My Brigade. EPn heter Old sins and new crimes och innehåller två gamla Plan 9 låtar i ny tappning, Dead Inside och Life do us part. Och nu precis nyligen så släppte jag Right by your side som singel med My Brigade. Även det är en gammal Plan 9 låt. Så musiken tar upp mycket av min tid men inget jag lever på på långa vägar utan jobbar som kvalitetstekniker på Volvo Penta.

Hur kom ni på namnet Plan 9? Är det i första hand kultfilmen Plan 9 from Outer Space ni tänkte på eller det klassiska bolaget som bl.a Misfits låg på (som väl iofs i sin tur också tagit namnet på filmen)?
Namnet Plan 9 är taget ifrån filmen Plan 9 from outer space (en fantastisk film), men även Misfits gamla bolag fanns med i tankarna eftersom Misfits var en av våra stora insirationskällor till en början.

Vad hände och varför beslutade ni att lägga ner Plan 9?
Som jag nämnde tidigare så lade vi egentligen aldrig officiellt ner utan tog en paus och återuppstod i ny skepnad. Men Plan 9 började krackelera i fogarna ganska tidigt efter Generation Action plattan var inspelad och nya låtar skulle skrivas. Vi hade två låtskrivare i Plan 9, jag och Thomas Herrmansson och ville ville helt enkelt åt olika håll. Jag kände att vi hade gjort vad vi kunnat i Glam/Punk/Action/Skräckrock genren och ville spela tyngre och mer åt hårdrockshållet, typ SkidRow och hade även fått upp öronen för band som In Flames mm. Thomas ville åt motsatt håll och ville spela mer enkel rock typ Rolling Stones, då blev det en musikalisk krock där. Då valde Thomas att sluta och vi tog in Andreas på gitarr och även om vi inte blev något nytt In Flames så blev låtarna tyngre och hårdare, men väldigt melodiöst. Sen flyttade basisten till LA och vi tog in Manx på bas, och efter det så funkade det inte längre med Jonny (RIP) och Håkan Strind tog platsen bakom trummorna strax innan namnbytet till Debbie Ray.

Vad hände när ni bytte namn från Plan 9 till Plan Nine? Jag antar att det inte var något ni gjorde "frivilligt"?
Det var nog flera anledningar, men när internet började sprida ut sig på allvar och man Googlade Plan 9 så fick man i princip bara träffar på filmen. Men när vi ändrade till Plan Nine så blev det ett mer unikt namn. Sen tror jag även att vårat dåvarande bolag även rekommenderade oss att byta för att slippa oklarheter i framtiden.

Stämmer det att ni i stort sett hade en uppföljare klar till ”Generation Action” (tänker på låtar som t.ex Beautiful Monday, She’s the One & Living without You) Vad var det isåfall tänkt att plattan skulle heta? Och varför släpptes den aldrig?
Japp det stämmer vi hade 12 låtar klart till ett album, men musikbranschen var i ett väldigt knepigt läge just då med Piratkopiering mm så vi fick aldrig något vettigt erbjudande från något bolag. Ingen vågade satsa några pengar på ett okänt band. Så det blev inget.

Jag såg att ni gjort en ny version av ”Beautiful Monday” med Debbie Ray. Detta var väl ursprungligen en Plan 9 låt? Har ni planer på att spela in fler Plan 9 låtar eller har ni kanske redan gjort det?
Beautiful Monday och Living Without you var alla klara för en ny Plan Nine platta, men dom låtarna hamnade istället på Debbie Rays senaste platta Slave to the system. Så allt gick inte till spillo. Och Life do us part som också var klar för Plan Nine släppte jag med mitt soloprojekt My Brigade i sept. Så Plan Nine lever fortfarande i andra skepnader... Jag och Thomas pratar ibland om att spela in något igen. Det hade vart kul, så vem vet...

Varför släppte ni aldrig min favoritlåt "All the Stars" på någon platta? Synd att ni inte hade möjlighet att släppa denna låt på 80-talet, med tanke på musikklimatet då så tror jag ni haft en stor chans att få en riktig hit. Gjorde ni några fler låtar i denna "stil"? Inga planer på att använda denna till Debbie Ray?
Om jag inte minns fel så spelade vi in den till Generation Action plattan men den blev inte som vi tänkt. Den hade behövs en annan typ av produktion än resten av låtarna. Den lät platt och "punkig" när den hade behövt vara stor och svulstig... Det är en låt som skulle kunna må bra av en uppdatering och nyinspelning...

Jag har hört ett rykte om att ni träffade Backyard Babies under "Diesel & Power"-perioden? Något kul att berätta om från denna tidpunkt?
Ja... vi träffade dom vid ett flertal tillfällen på den tiden. Det var ju innan dom blev "kända" så då var det inte så konstigt att dom hängde med oss "vanligt fölk" efter giggen. Det är kul att ha sett Backyard Babies i princip spela på golvet på ett halvfullt rock hak i Borås liksom. Tror nog den allra bästa BB spelningen jag har sett var på Amandas i Borås precis när dom hade släppt Knockout EPn. Vi hade fått demolåtarna av Nicke eller om det var Dregen sedan tidigare, så det var sjukt kul att höra dom live för första gången.

Har du någon kontakt med de gamla bandmedlemmarna från Plan 9?
Jag bor faktiskt granne med Thomas sedan några år tillbaka... Johnny gick tyvärr bort för ett antal år sedan och Peo har jag inte pratat med på flera år.

Har du något särskilt roligt minne/anekdot att berätta om från tiden med Plan 9?
Det finns ju massor såklart... men ett minne som ploppar upp är ju när vi var på turné i Spanien och automatlådan på våran Cheva Van rasade högt uppe ibland bergen i norra Spanien. Blev stående mitt ute i ödemarken och kom inte ur fläcken. Efter massa strul så skickade tillslut bokningsbolaget ut en snubbe som körde en av oss till närmsta hyrbilsfirma, där vi hyrde en Iveco buss som vi hade resten av turnén. När turnén var slut fanns inte tid att åka och fixa med Vanen så vi fick lämna den i Spanien och ta flyget hem. All utrustning fick vi buda hem med UPS. Den turnen gick inte ihop sig ekonomiskt om man säger så... Men det blev en kul historia, om än inte så kul just då!!

Vad hade ni för inspirationskällor när ni startade Plan 9 och vad tycker du om "sentida" glam/punk band som åtminstonde i början av sina karriärer körde lite samma koncept som er? Jag tänker t.ex på Hardcore Superstar & Backyard Babies?
Vi hade massor av olika inspirationskällor och har alltid haft. Alltifrån obskyr punk till glättig pudelrock. Det var väl på så vis iden om "glampunk" växte fram. Vi blandade allt!! Vi blandade nitbälten och läder ihop med glitter och fjäderboa. För oss kändes det helt naturligt att gilla och inspireras av både Misfits och the Stooges som Poison oc
h Pretty Boy Floyd liksom. Men för vissa så var vi säkert svårplacerade, folk visste inte om vi var ett punkband eller ett glamband... Så ibland hamnade vi ju i situationer där vi inte riktigt hörde hemma, kängpunkfestivaler och liknande. Men vi stack ju ut ifrån mängden iaf... Backyard och HCSS har alltid legat varm om hjärtat och dom kommer väl ifrån ungefär samma bakgrund.

Jag såg på Youtube att du har lagt ut lite sköna akustiska covers av bl.a Ghost, Rise Against, KISS, Aerosmith. Vad som dock chokerade mig lite var när det dök upp en Ledin låt bland alla rockklassiker så jag blev lite nyfiken på om du är ett Ledin-fan?
Nja, Ledin-fan är väl att ta i kanske... men jag har alltid gillat enkla låtar med catchiga melodier. Det är ju samma principer som dom flesta punk och glamlåtar bygger på. Man bara klär på låtarna olika kläder beroende om du vill att den ska bli punk, glam, pop eller vad man nu vill åstadkomma.

Är det mest gammal hederlig hård/glamrock som ligger dig varmast om hjärtat eller är du även intresserad av Death/Black metal?
Gammal hederlig 80-90tals hårdrock ligger mig varmast om hjärtat. Men nu för tiden så har musiksmaken vidgats betydlig, alltifrån ganska hårt typ Slipknot till väldigt soft så som Melissa Horn. Det är melodierna som avgör om jag gillar det eller inte...


Vad har du för favoritband/artist?
Dom senaste åren har nog StoneSour varit det band jag lyssnat flitigast på. Men favvobandet ALLtime är utan konkurens Mötley Crue!!

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Dr Feelgood - Mötley Crue, Appetite - GnR och Slave to grind - Skid Row

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Thrashin!! En egentligen svindålig gammal skatefilm... :)

Har du några favoritböcker/författare?
Läser alldeles för lite så... Pass på den!

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och vilken du anser vara kronjuvelen i samlingen?
Har aldrig vart någon samlare av någonting. För mig är musik något jag konsumerar, inget jag samlar på. Har aldrig brytt mig om ifall jag lyssnar på ett kassettband, vinyl, CD eller Mp3... Är inte så nostalgisk av mig på det viset. Bytte bort alla mina vinylskivor mot en bas av Thomas.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Har ej hört...

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Följer bara serier lite sporadiskt emellanåt. Dom som jag har följt är typ Homeland, Bron, Gåsmamman... Har ej sett säsong 3 av Twin Peaks.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Punch Drunk Love, The Royal Tennenbaums eller Birdman?
Blir väldigt lite filmer i eget intresse just nu. Det blir mest familjefilmer typ alla Avengers filmer och lite softare actionfilmer.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Min favorit bland svenska filmsnutar är Jakob Eklund som Johan Falk.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Favorit drycken är helt klart mjölk!! Dricker nog en liter om dagen... När det kommer till starkare drycker så föredrar jag Jim Beam framför JD. En liten skvätt cola i så är man på banan. Men får jag välja fritt så blir det bärs eller Jägermeister/RedBull!!

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikensvärld. Är dessa band något som faller dig i smaken?
Gillar alla du nämner, framförallt Roxette och i synnerhet Per Gessle!! Han är ett musikgeni, nåt annat kan man inte säga. Finns ingen som skriver fantastiskt enkla men geniala melodier som han. Kung!!