Rikard Wermén (Deranged)

Hittils har det varit en hel del death metal profiler som blivit ställda mot väggen av oss i T.C Crew och så kommer det även att fortsätta framöver. Turen har nu kommit till skånska Hjärups stoltheter Deranged. Ända sedan 1991 har de stadigt levererat brutal dödsmetall och trumslagaren Rikard Wermén var vänlig nog att svara på våra frågor om allt från Magnus Uggla till giallo-filmer.

Stämmer det att ni tagit namnet Deranged från filmen med samma namn?
Vi var ett gäng uttråkade snorungar som i stort sett bara lyssnade på death metal och grindcore, och såg tonvis med splatter och skräckfilm. Ja, vi tog namnet direkt från filmen Deranged. Just då kändes ”Deranged” som ett bra gruppnamn, sen att den var baserad på Ed Gein var ett plus. Tror fan att vi hade gruppnamnet innan vi hade ens någon låt. Jag kommer ihåg att det var en rolig film men fan... Jag laddade ner den för några månader sen. Hade en rejält stor VHS samling för ex antal år sen men iochmed att DVD kom så gjorde jag mig av med alla band, inklusive en massa filmer som tex. just Deranged som jag inte hade sett på säkert över 15 år. Den var inte riktigt lika ”ascool” som jag kommer ihåg den.
Ha ha ha! En del saker ska man låta vara!

Vad har du för favoritband/artist?
Pust! Svårt! När folk frågar brukar jag automatiskt säga gamla Kiss och gamla Slayer så det är väl det? Menar, det är dom två banden som musikaliskt har betytt mest för mig. Kiss fick in mig på hårdrock osv. och Slayer på thrash me
tal osv. så... Men visst, Destroyer och Reign in blood är dom bästa skivorna som har gjorts alla kategorier. Inget snack om saken!

Är det mest Death/Black Metal som gäller eller föredrar du att lyssna på gammal hederlig Heavy Metal?
Jag lyssnar i stort sett på allting förutom just black metal. Det är något gothigt och emoaktigt över hela den genren som jag inte orkar med. Vampyrromantik och skit! Ha ha ha! Det närmsta jag kommer black metal är Angelcorpse och Goatwhore. Jävligt bra band! Jag lyssnar på det mesta inom rock och metal förutom black metal och melo
diös döds. Helt värdelöst! Jag växte upp med såkallad gammal hederlig heavy metal så visst blir det mycket både Van Halen, tidiga Scorpions, Maiden, Judas, Accept, Krokus etc. Även en del blues och fushion faktiskt. En del nyare band som jag riktigt diggar är bla. High on fire, Dillinger Escape Plan, Mastodon, Graveyard... Vet i fan, det finns så jävla mycket bra musik just nu och det bästa är du kan bara sätta dig vid datorn, kolla upp det på Spotify eller ladda ner det. Om jag ska vara ärlig känns det relativt onödigt med musikrecensioner nuförtiden när det är så pass lätt att upptäcka nya och även äldre band. Iallafall minst en gång om dagen går jag in på Rockbox och laddar ner allt som verkar intressant.

Vilken är din absoluta favoritfilm genom tiderna?
Exorcisten! Känns bra med en film som befriad från allt vad komik heter. Ha!

Då det känns som man har sett det mesta i skräckfilmsväg så undrar jag om du har några tips på några godbitar man kanske missat?
Oj... Det kom en del bra rullar förra året faktiskt. Big bad wolves, Only god forgives och The C
onjuring är ju helt okej. Kolla upp?

Som en fanatiker av den i filmvärlden smakfulla giallo-genren så undrar jag om detta är något som brukar avnjutas? Isåfall - några favoriter?
Dom ultimata giallofilmerna är väl Argento´s tidiga filmer? Finns mycket skit inom den genren men mycket bra också. Giallo a Venezia är rolig!

Har du någon favoritböcker/författare?
Kalle i chokladfabriken.

Vilket är det stoltaste ögonblicket i karriären? Något speciellt minne som gör dig extra lycklig?
Rent musikaliskt så vet i fan men annars är det att man har fått se så otroligt mycket av världen och kommit till platser som jag absolut aldrig skulle kommit till annars. Det är väl det jag är mest ”glad” över.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Det har inte kommit något bra från Göteborg sen Nationalteatern släppte Barn av vår tid ´78.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Jag är en riktig TV-serie junkie, precis som alla andra verkar det som? Ha ha ha. Första säsongen av Walking Dead var riktigt bra. Dexter var också riktigt bra men hade en del svackor. Nån serie som höll absolut hela vägen igenom av nyare serier alla säsonger var Breaking Bad.
American Horror Story måste vara en dom bästa serierna någonsin. Sen kollar jag eller har har kollat Hemlock Grove, Sons of anarchy, The Killing, såklart Gam of thrones, Lost, Prison Break, 24, Vikings, Shameless, Californication, Hung, Hell on wheels, Deadwood, Hannibal, Weeds... Kommer inte ihåg! Såklart även Simpsons, Family Guy, Boondocks, South Park, American dad...

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Inte sett, tror jag?

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Äh, gillar bara dom gamla såkallade Sjöwall-Wahlöö filmerna med Gösta Ekman.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken?
Guinness såklart eller Leffe.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju (utöver er själva) tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något du uppskattar?
Första Europe plattan var bra, resten skit precis som Roxette och Ghos... Förlåt, ABBA.

(Foto: Septikphoto)