Rob Nasty (Loud 'N' Nasty/Danger)

Vad många kanske inte känner till är att Sverige hade ett riktigt grymt glamband även innan Crashdïet slog igenom. Vi pratar förstås om Loud 'N' Nasty, som med Rob Nasty i spetsen släppte sitt debutalbum redan 2000. Senast släppet hittar vi 2007 och intervjun kunde knappast publicerats vid ett lämpligare tillfälle nu när det precis (typ en vecka efter intervjun) utannonserats att Loud 'N' Nasty återförenas för ett gig 2019. Låt höra vad Rob har att säga.

Vad sysslar du med just nu? Har du fullt upp med musiken eller är det mest ”vanligt jobb” som gäller?
Just nu jobbar jag som tatuerare Mån-Fre sedan kör jag radioprogrammet Blixt Å Dunder varje onsdag i Radio Prime. Vad gäller musik har jag kört lite solo och skrivit en del material som jag har liggande och har väl lite projekt liggande på g så att säga.

Vilket av alla band du haft genom åren är det som fokus ligger på, dvs vilket/vilka är egentligen aktiva?
Oj, ja just nu är det väl inget av banden som är särskilt aktiva. LOUD’N’NASTY har legat på is länge men har även där lite material liggande och vi gjorde faktist en inofficiell spelning för någon månad sedan på en överraskningsfest. Danger har inte släppt något sedan debuten och ligger väl på is för tillfället.

Vad händer med solokarriären? Släppte du bara en låt ("Rock N’ Roll Made Me What I Am Today”) eller har du mer på G?
Släppte en låt som N.A.S.T.Y.-Rock N’ Roll Made Me What I Am Today, vilket är mer… myself and I kan man säga. Jag har fler låtar liggande så det är inte helt omöjligt det kommer en ny låt så småningom.

Hur gick det till när ni med Loud N Nasty släppte debuten ”I wanna live my life in the fame”? Tog ni saken i egna händer och pröjsade för ett eget släpp eller är den släppt på ett "riktigt" bolag? Hur många ex?
I wanna live my life in the fame va en independent platta som vi själva pressade upp i 1000 ex. vi skötte allt från släpp till distribution själva men plattan är rätt svår få tag i idag. Ett tag tror jag den låg på Discogs för över 3000. Så nästa platta ska jag trycka i 300 ex lägga den på vinden i 20 år och sälja den då så kanske man kan tjäna en peng Ha ha!

Hur och när kom du på att du skulle kalla dig för Rob Nasty?
Det var under inspelningen av första LOUD’N’NASTY promo-plattan. Tyckte LOUD’N’NASTY passade som bandnamn och ja, vi va då två så ja, LOUD & NASTY blev de.

Vad tycker du om andra sentida svenska ”glam/sleaze-band” som t.ex Crashdiet & Hardcore Superstar? Kanske har de inspirerats av Loud N Nasty (eller tvärtom)?
Jag vet inte vad vilka band inspirerats av, men tror många av de svenska banden haft liknande influenser som vi haft, Kiss, Motley Crue, Twisted Sister, W.A.S.P. osv. Vi va ju ganska tidigt ute med att köra den stilen i Sverige. Tror ingen gjort det sedan Nasty Idols och Swedish Erotica typ men som då va tidigt 90-tal. Vi va helt klart ett av de första om inte första bandet ute i den andra vågen av Svensk glam/Sleaze.

Jag läste att du haft ett KISS-coverband (Kyss/Kissin Time)? Någon speciell era som ni koncentrerade er på? Vad körde ni för låtar? Vad har du för favoritplatta/låt med detta gudomliga band?
Jo vi började som Kyss och fick sedan höra att det redan va ett band från Stockholm med samma namn så vi bytte då till Kissin’ Time. Vi körde på Love Gun eran med de dräkterna, trappor med rullande ljus, blinkande Kiss-skylt mm.

Läste även att du haft ett death metal band med bl.a John Zweetslot? Vilka var det mer i bandet? Vad hette ni? Några roliga anekdoter kring detta?
Ja vet inte om de va death metal, tror inte ens den va uppfunnen då Ha ha! Det va nog mer Doom blandat med Trash kanske. Men ja Zweetslot va med på ett hörn och det fanns väl någon replokals inspelning på någon kassett med tre fyra låtar tror jag. Vet inte helt hundra vilka som va med på dessa, men jag lirade gitarr kommer jag ihåg. Tufft såklart med låttitlar som Send her to the grave, Bad Butcher, Lucifer the king osv.

Här i Tisselskog är 80-talet lika hett som då det begav sig så det är verkligen ett sant nöje att "ratta in" Blixt å Dunder varje onsdag. Kul lyssning och fantastiska spellistor! Hur blev det aktuellt att ni skulle börja köra detta program? Var det er egna idé?
Jag och Mussla har länge pratat på att dra igång en Pod. Vet inte men Cissi på Radio Prime kontaktade mig och frågade om jag inte va sugen på göra ett rockprogram på Prime en timma i veckan… Givetvis tolkade jag rock som hårdrock och sa ja visst det kör vi på. Det är ju som du hört mest prat om ja… allt och inget men givetvis lirar vi musik som man inte vanligtvis hör i kommersiell radio nuförtiden.

För några år sedan minns jag att du figurerade i en reklam för Swedbank? Hur gick detta till så att säga? Någon som bara hux flux kontaktade dig och frågade om du ville vara med?
Dom kontaktade mig från banken och sa dom letat starka profiler/personligheter och frågade om jag va intresserad. Vi diskuterade vilken typ av reklam, på vilket sätt osv. Så på den vägen va de.

Har du några roliga minnen/anekdoter att berätta om från alla år som musiker?
Oj , ja jag vet inte… det har ju givetvis gett många garv så. Vi skulle lira en festival i Spanien med LOUD’N’NASTY. Väntade i en hel evighet på att bli hämtade på flygplatsen. Tillslut kom snubben som körde bussen. Vi tog plats och började åka. Efter en stund ser vi hur killen som kör börjar svettas och bli mer och mer stressad, ringer och pratar stressat på spanska… kör vidare och tillslut somnade väl hela bandet. Typ en och en halv timma senare kom vi fram till hotellet. Vi lirade på kvällen och dagen efter skulle vi tillbaka och frågade hur dax vi skulle lämna hotellet för att hinna till flyget. Dom sa det tar tio minuter till flygplatsen, Eh? va ? Tio minuter?  Jepp… Killen hade bara kört runt runt flygplatsen utan hitta rätt väg i en och en halv timma. Sedan försvann vår ljudtekniker när vi spelade i Tyskland en kväll vilket slutade med att Davy Vain sångaren i Vain som vi öppnade för skruvade ljudet för oss under det gigget. Finns fler men dom sparar jag till min bok som jag släpper när jag är 90.

Vad har du för favoritplatta/låt av allt du gjort genom åren? Vad är ditt stoltaste ögonblick?
Svårt, jag gillar Teaser-plattan med LOUD’N’NASTY men gillar alla plattor men av olika skäl. Gillar även Dagerplattan skarpt. Låtar som Down with the devil, On the Edge, Body to Body mf.

Vad är ditt bästa samt värsta turnéminne?
Bästa är nog när vi lirade med Steven Adler (Guns N Roses) och hans Adlers Appetite. Otroligt skön kille. Sämsta… Hmm… när vi höll på få sova under bar himmel på en asfalterad parkering i Italien då bokarna bommat en hotellnatt.

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal klassisk hårdrock/glam som gäller eller är du även inne på death/black metal?
Många favoritband. Gillar  Kiss, Motley Crue, Alice Cooper, Aerosmith, Def Leppard, Scorpions så ja tycker klassisk hårdrock. Nytt? Not so much tyvärr, men hade de funnits mycket nytt som va bra så absolut! Är de något nytt som är bra tycker jag oftast det är gjort just av tidigare nämnda band. Death och Black metal lyssnar jag inte något på kan jag väl säga… Jo, Venom undantaget. Annars va ja nog mer för Trash som Exodus, Over Kill, Slayer osv.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Några odödliga plattor är:
Motley Crue - Too Fast For Love
Motley Crue - Shout At The Devil
Kiss - Hotter Than Hell
Kiss - Creatures of the night
Twisted Sister - Stay Hungry
Def Leppard - Pyromania
Def Leppard- Adrenalize
Alice Cooper - Trash
Aerosmith - Pump
Nej det går inte… så sjukt många plattor som är favoritplattor…. Skulle kunna hålla på hela natten.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Rocky, Rambo, sedan gillade jag mycke 80-tals skräck som Fredagen den 13:de, Halloween osv. Idag ser jag inte mycke på film alls faktist.

Har du några favoritböcker/författare?
Jag läser en hel del böcker men sällan fiction utan mer biografier eller motivation, personlig utveckling eller businessrelaterade böcker.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? I så fall vore det intressant att veta hur många du ligger på och vilken du anser vara kronjuvelen i samlingen?
I dagsläget har jag lite drygt 1700 plattor. Kronjuvel är svårt säga då det finns många plattor som betyder något extra men av olika skäl. Kan va första plattorna som va Kiss och The Runaways. Sedan är det plattor som av känslomässiga skäl betyder väldigt mycket. Rariteter pga pris kan räknas som kronjuveler av många men det har aldrig varit de viktiga för mig. Jag är inte den som köper en platta för att spara den med plasten på. Vinyl ska spelas.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Nej jag har faktist inte hört den men de sägs ju som du säger den är lite mörkare. Gillade mest tidiga Uggla när han va lite mer skinnjacka och stilett-uppkäftig.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Tittar inte mycke på tv över huvudtaget.?Inte sett ett avsnitt av någon av dessa, nej inte ens Game Of Thrones. Inte heller ett enda avsnitt Twin Peaks.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Punch Drunk Love, The Royal Tennenbaums eller Birdman?
Nej det blir som sagt inte så mycket tid till film. Men då vet jag ju vad jag ska kolla in om det blir läge.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Har ingen koll på detta. Ser som sagt sällan film eller serier.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Jag kör vare sig Jack, Mekong eller Mummelman. Favoritdryck är givetvis Mjölk som ju blev oemotståndligt efter sett Alex dricka det i Mjölksceenen i Clockwork orange från 1972… Blir inte tuffare än så!

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något som faller dig i smaken?
Håller med, finns sjukt mycket bra musik från Sverige. Gillar ABBA, omöjligt inte tycka det är bra typ. Europe givetvis sedan gillar jag band som Noice, Alien, Swedish Erotica, Treat mf.