Roger Bäck

Nu är det dags för ett snack med Ödemarksjägaren Roger Bäck som är född och uppvuxen i de dalsländska skogarna. Han fortsätter att göra succe som jakttrubadur och när hans senaste platta "Jägarland" släpptes förra året gick den rakt upp i topp på Cdons försäljningslista framför namn som bl.a Per Gessle. Så detta är för alla er jägare som huserar i vårt avlånga land, varsågoda!

Varför valde du att flytta långt upp i landet, bort från det underbara Dalsland? Är du fortfarande här nere någon gång?
Jag valde för att flytta hit upp för att min kärlek fanns här. Jag är i Dalsland ibland, ca 3-4 veckor per år för att hälsa på mina släktingar.

Vad har du för favoritställe att äta på nere i Dalsland? Väljer du möjligen de lite finare ställena utåt Steneby (Falkholts, Grytan) eller kan det även slinka ner en pizza emellanåt? Är det isåfall kanske klassiska Dilans i Ed som gäller eller har du möjligen provat restaurang Dalens i Dals Långed?
Mitt favoritställe är Tjuren :) Jag gillar annars Stenebygrytan grymt mycket!

Har du någon uppfattning om vilken av dina låtar som är den populäraste bland fansen och har du någon egen favorit ur din katalog?
Mil efter mil är nog den mest populära. Min favoritlåt är Jägarland.

Har du fått några reaktioner på din låt "Vargatider"? Jag tänker alltså främst på folk som kanske inte sysslar med jakt och inte bor på landsbygden? Som vi alla vet är ju detta med vargen en känslig fråga och aktuell fråga. Man läser ju hela tiden om folk som vill stoppa vargjakten och jag kan tänka mig att i deras öron kan de finna din låt nästintill stötande? Vore intressant att veta om du fått några reaktioner som sagt..
Jag har fått ett negativt sms bara, det är allt. Du har helt rätt i de funderingarna men jag har gått fri…

Vad är det roligaste samt tråkigaste minne du har från alla år som jägare?
Mitt roligaste är min första björn för karelaren Ronja. Det tråkigaste/sorgligaste var när Kodiak blev vargmat…

Är alla dina texter självupplevda? Jag tänker framförallt på "Ragg och Magegör" och "När te å me Gubben i Månen Fick Björnfrossa"?
Jaaa, allt är självupplevt, mina samlade upplevelser i några få sånger

Vad har du för favoritband/artist? Lyssnar du något på hårdrock och/eller death/black metal?
Alan Jackson…ingen hårdråcksskit…

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Hachiko, Jägarna och Broken Cirkle Brake Down

Har du någon favoritdryck när du riktigt vill njuta av livet? Är valet det självklara, dvs Jägermeister eller duger det gott med en Mummelman? Annars kanske det thailändska guldet Mekong är något som faller dig i smaken?
Gillar mest Mojito och öl

Är fickpluntan med under jakten, och isåfall vad är den laddad med? Eller är detta något du skippar till förmån för en kaffetermos och fullt fokus?
Inga pluntor och termosar som skramlar, möjligen en snickers i fickan

Som du kanske märkt ligger musik, film och litteratur mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld.Är detta något som faller dig i smaken?
Jag gillar tex Stiftelsen, Maritza Horn och Dan Andersson.