Rune Foss (Reclusion)

Tjenare Rune! Hur är läget? Ni gav ut er debutplatta förra året "Shell Of Pain". Hur går försäljningen. Vad har ni fått för kritik?
Hej på dej Petter. Ja, den kom ut i centralEuropa i oktober och i januari i sverige.... om jag inte minns fel. Det har varit bra respons på skivan tycker jag, vi visste inte vad vi skulle förvänta oss.... vi visste bara att vi själva gillade vad vi hade spelat in. Siffror och sånt har jag ingen aning om faktiskt. Men det verkar OK i allafall.

Ni startade er bana som Dawn Of Time på Loud N' Proud (RIP) som kursade innan skivan, som var klar om jag förstått det hela rätt, hann komma ut. Hur orkar man fortsätta efter en sådan motgång? Att spela in skivan en gång till osv? Hur känns allt så här efteråt?
Det va ju såklart riktigt tungt förr oss att LNP sket ner sej.... där stod vi med en komplett platta som ingen skulle släppa... Men vi försökte inte att ägna så mycket energi åt vad som hade hänt utan tittade frammåt istället och försökte hitta ett annat bolag som kunde tänka sej att köpa upp hela paketet. Listenable Records köpte konceptet och släppte CD'n. Ska kanske tillägga att det är samma inspelning som innan fast den är om-mixad och med ny sång på. Nu känns det fantastiskt måste jag erkänna.... vi lyckades ta oss igenom en svår period och stod ut med att repa inför ingenting egentligen och är fortfarande lika hungriga.

De låtar som jag hörde under namnet DOT låter i stort sett likadana (vill säga suveränt!!!) nu fast ljudet är bättre. Har ni förändrat några av de andra låtarna som vi aldrig fick höra tidigare?
Dom enda ändringarna vi har gjort är att byta ut sången egentligen... och lite effekter här o där.

Reclusion live 4. Hur kom det sig att du valde att axla sångarrollen också?
Jag är så jävla ego så jag måste göra allt själv hahaha... nej inte riktigt. Vi hade en annan sångare innan och då var vi ett 5-manna band. Det fungerade tyvärr inte som vi hade tänkt oss och jag började sjunga igen som jag gjorde på våran demo osv. Tanken med att ha en separat sångare var att jag ville testa på hur det är att spela gitarr utan att behöva tänka på att sjunga... alltså kunna vräka på mer i riffandet... men det visade sej att övning ger färdighet så det va egentligen en ganska bortkastad tid.

Har ni något nytt material på gång?
Jadå... vi har ett gäng låtar och ska hamna på ca 10-11 låtar till nästa platta som går under arbetsnamnet "Inventory Of The Morgue" som är tänkt att spelas in i början av 2003. Det låter jävligt brutalt om det nya materialet... snabbare, tyngre och brutalare än SOP.

Kan man se er live något i sommar eller i höst? Var?
Inte mer i sommar men till hösten gör vi lite spridda gigs runt i Norden... mest i sverige. Vi kommer ta det ganska lugnt med spelandet ute eftersom vi fokuserar på den nya plattan... men som sagt... lite här o där.

Vilka band, sångare och gitarrister har du som egna idoler/inspirationskällor?
Jag lyssnar jävligt mycket på Amerikansk Death Metal. Det kommer man kunna höra mer på nästa skiva. Men sångmässigt.... hmmm... jag vet inte riktigt hehehe... jag bara brölar och hoppas att folk gilar det hahahaha. Annars är det ju det mesta inom metall-världen som jag lyssnar på och tar till mej.... Och dom som jag spelar mest hemma just nu är: Soilwork, Cannibal Corpse, Suffocation, Dying Fetus, In Flames, Meshuggah, Dimmu Borgir, Chryrtopsy, Lock Up.... ja det finns många fler hehehe

Vilket är det största ställe/festival som ni spelat på hittills? Har ni spelat mycket utomlands?
Sweden Rock Festival är nog det största vi har gjort.... det va en hel del som såg oss och det va svinkul. Vi har gjort 2 mindre utomlands turnéer i europa... i Tyskland, Belgien, Holland och Frankrike. Det kan alltid bli mer hehehe

Tack så mycket för att du tog dig tid Rune. Lycka till i framtiden!
Tack till dej Petter och glöm inte att kolla www.reclusion.nu för senaste info om Reclusion.

Intervjun var gjord av: Petter F, 2001

Line up:
Rune Foss - Sång
Toni Aatos Korhonen - Gitarr, Keyboard
Marek Dobrowolsky - Trummor
Pasi Jaskara - Bas