Stipen (Dia Psalma/Merciless)

Då var det intervjudags med Stipen, trummis från det legendariska dödsmetall-bandet Merciless. För de allra flesta är han dock troligen mest känd för samma syssla i Dia Psalma, och eftersom vi på T.C Crew gillar båda banden är han såklart ett perfekt intervjuoffer. För er som minns, och som nämns i intervjun, var ju faktiskt Dia Psalma under en (kort) tid något av det populäraste man kunde lyssna på. Känns otroligt i en tid som denna då Daft Punk & Avicii toppar listorna. Nu, tillbaka till 90-talet!

Vad sysslar du med nuförtiden? Är det mest musiken som gäller eller har du även ett "vanligt jobb"?
Jag har ett vanligt kneg oxå, jobbar med backlineuthyrning på ett företag som heter MMS backl
ine. Men detta år har det varit rätt mycket gig med Strebers och Dia Psalma och ett nytt band jag spelar i som heter Åfysatan, även några gig med ett band som heter Fabriken som jag även spelar med. Har även ett band som heter To The Void som ligger mer åt Tool/Deftones/The Mars Volta hållet i stil och attityd, där vi ska försöka få nåt inspelat under hösten. Så det rör på sig, he he.

Har ni någon ny platta på G med Dia Psalma eller är ni "färdiga" med bandet efter turnen?
Nix, vi har inte pratat om det nån gång faktiskt efter den "sista/senaste" plattan ReVoltere, men mest troligt kommer vi göra mer gig efter detta år, det är så pass roligt och det känns som det är uppskattat från publikens håll, så vore dumt att sumpa denna perfekta combo av nån konstig musikeranledning :-)

Varför hoppade du av Merciless efter två plattor och hur gick det till när du sedan började med Dia Psalma? Några reaktioner från hårdrocksgänget när du började spela punk istället för death metal?
Jag va lite less på hela "true" grejen allt skulle va så true hela tiden, man skulle tycka rätt band va ball och klä sig på ett sätt så man blev accepterad i klanen, jag va typ den enda i min bekantskapskrets som diggade det svarta albumet med Metallica när det kom, och Merciless höll i samma veva på att skriva nytt material som sedermera blev Unbound plattan. Vi riffade på vissa delar av Back to North, och jag diggade det som satan, ball och spela lite tyngre tyckte jag, och ville att vi skulle kanske få till ett par till dängor med lite mer tyngd, och inte bara snabbhet i tänket, men det togs inte emot med vågen av dom andra he he, men det var absolut inget tjafs när jag hoppade av, bara en klassisk "vi delar inte samma uppfattning/smak längre". Jag visste att Strebers sökte trummis då deras trummis Jonny Rydh hade omkommit i en bilolycka, så jag hörde nån som sa att Ztikkan och Ulke hade velat att jag skulle göra deras sista turné, jag ringde upp Ztikkan "Tja Stipen här, jag har hört att ni vill att jag ska lira med er". Ztikkan: "Ja fan va roligt", så på den vägen va det.

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal och punk som ligger dig varmast om hjärtat eller är du fortfarande inne på Death/Black metal?
Så sjukt mycket, jag diggar det mesta som är bra he he, nåra favoriter är Tool, Deftones, Death, Beatsteaks, Biffy Clyro, QOTSA, Slipknot.......... hur långt som helst kunde det bli, men här e nåra som jag kom på som streamas just nu :-)

Jag har förstått att ni i bandet är stora Nintendo-fan? Vem av er är "värst"? Vad har du för favoritspel/konsol? Stämmer det att när ni var på turne i mitten av 90-talet fick syn på Super Mario-gubben utanför Bergsala i Kungsbacka och klev in på kontoret? Har du i så fall några speciella minnen att berätta om från just denna händelse?
He he när det begav sig, så va vi freaks hela bunten, vi hade första upplagan av Gameboy i bussen och satt å rejsa bilspel mot varann som tidsfördriv, och hemma hade alla konsoler från Nintendo, men tror vi hade rätt olika, jag va nog den som konstant hade en eller 2 modeller för sent, he he. När dom andra hade typ Nintendo 64 hade jag precis fixat ett beggat 16 bitars, he he. Idag har jag ett Wii som spelas lite då och då, mest Mario Kart me dotter och sambo.
Yes vi va i Bergsala och undrade om vi kunde få spons på typ spel och lite kläder, vi åkte nämligen en Nightliner med Nintendo loggan på sidan, som hade "spons" med en konsol i bussen, (som aldrig funkade har jag för mig), men när vi klev ut från huvudkontoret så hade vi me oss lite stickers och typ nån broschyr med lite info om koncernen, mao dom va inte så pigga på å ge oss gratis grejer he he.

Jag minns att när ni var som hetast gick jag på högstadiet och tillsammans med Nordman och en mängd Eurodisco (E-Type, Rednex, Haddaway m.fl) var ni det som de "vanliga" (alltså de som inte redan lyssnade på metal och punk) ungdomarna lyssnade mest på. Kunde ni någon gång under arbetet med "Gryningstid" förstå hur populära ni egentligen skulle komma att bli? Hade ni liksom någon känsla av att detta kunde bli riktigt stort?
Nä absolut inte, vi tyckte nog låtarna va rätt bra, men eftersom vi tog ner tempot och lutade oss mer åt melodi snarare än snabbhet i spelet, så hade faktiskt inte en susning att det skulle gå som det gick. Vi tyckte ju fortfarande att vi inte spelade "rumsren" musik.

Har du några roliga minnen/anekdoter att berätta om från tiden med Merciless och när Dia Psalma var som störst på 90-talet?
Oj alldeles för många, det känns lite konstigt att återberätta sånt som hände för ett liv sen, man vet liksom inte om det är så relevant längre he he. Merciless va mest massa pojkstreck på hotellrum osv, och Dia Psalma finns det ju hur mycket som helst, men det man absolut minns mest är ju dom stora gigen i början av karriären, när man från att ha spelat på nån fritidsgård för 200 pers helt plötsligt spelade för 15.000 pers på Liseberg t.ex.

Hur gick det till när ni med Merciless fick släppa er debutplatta på Euronymous klassiska bolag Deathlike Silence?
Vet inte riktigt, tror han kontaktade oss genom Karlén som va hetast på tapetrading, och iom att vi kände Pelle (RIP) som hade börjat sjunga med Mayhem då, så va det ju då som nu att man uppdaterade varann om coola band och spelade upp demos för folk som kunde tänkas digga det. Tror nog han hade ett finger med i leken. Men sagt och gjort så signade vi med bolaget, och dom kom ner och hälsade på i studion när vi spelade in The Awakening, de va lite stort faktiskt.

Var kommer smeknamnet "Stipen" från?
Oj, vet ju inte riktigt det, men jag tror mina päron började kalla mig det, och så följde alla efter, sen typ 10 år tillbaka så är det mitt riktiga tilltalsnamn, ingen av mina nära polare har nånsin kallat mig Stefan he he.

När ni släppte er cover-singel fick vi avnjuta härliga versioner av ett par gamla KISS (Love Gun) & Metallica-låtar (For whom the Bell tolls & Motorbreath). Är ni alla i bandet gamla hårdrockare som gillar t.ex. just dessa band (som även är personliga favoriter på deras 70 resp. 80-tal)?
Ja det kan man väl säga, Ulke är ju uppvuxen med punk alá 1977, men diggade Kiss, Sweet och lite andra gamla gäng, och jag och Ztikkan va ju allätare inom punk/hc/trash och döds, och annat oxå för den delen, Pontus har åxå en grund i hårdrocken och diggade mer teknisk metal än vi, vilket gjorde att vi hade jävligt intressanta blandkassetter i bussen he he. Valet av låtar på den skivan, va som vanligt tidsbrist och vi hade jammat lite på dom då och då i repan, så det kändes mest tidseffektivt att ta just dom, HELIX låten va ett skämt från början till slut he he.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Metallica - Master Of Puppets, Slayer - Season In The Abyss, Tool - Aenima, Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magic, Death - Human och massa annat :-)

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Jönssonligan fram till den Svarta Diamanten, finns inget som nånsin kommer krossa dom.

Med tanke på att du diggar Jönssonligan undrar jag om du sett den nya "remaken" (Den Perfekta Stöten) och i så fall, hur lyder ditt omdöme?
Jag såg den faktiskt, och den va helt ok, inte som Jönssonliganfilm men som film så va den underhållande, men utan Björn och Uffe ingen Jönssonligan he he.

Har du några favoritböcker/författare?
Författare e jag keff på, jag har läst mycket biografier av band typ Metallica, Refused, Mötley Crüe etc, och läst rätt mycket böcker kring massmördare/dårar/seriemördare vilket är en fascination som Tom Araya fick mig att öppna ögonen för. Han surrade mycket om det i intervjuer och jag tjackade lite böcker som han tipsade om, och jag blev helt frälst kring psykologin hos mördare/psykopater och kring människan i allmänhet.

Vilka Death/Black-metal band från 90-talet tycker du var de bästa?
Death och Morbid Angel va och är det bästa i mitt tycke, om man ser till hur många plattor respektive band gav/ger ut kontra kvalitet på helheten. Men Sadus, Autopsy, Macabre, Obitaury mfl va stora influenser under dom åren man lirade döds, Sadus är fortfarande ett band när det kommer till inspiration och jag kan lätt lyssna på det idag och få inspiration i mitt trumspel från deras tidiga alster.

Är du som många andra hårdrockare/punkare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
He he jag har slängt alla mina cd-skivor typ 1000 st och har väl max 150 st vinyl kvar, men där är min kronjuvel en signad Sadus - Illussions platta.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Ahh jag e keff på tv, kollar bara film och tv-spel på burken, orkar aldrig sätta mig in i serier, är för rastlös, men denna sommar har jag faktiskt stålsatt mig i regnet och kollat en norsk serie som hette Dag, den va skitrolig och bra, alldeles i min smak, lite halvsjuk sådär.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar t.ex. Kick-Ass, The Road eller Birdman?
Kick-Ass va inte min grej tycker isåfall att Zombieland va bättre :-), Birdman har jag för mig va bra, men har inte så bra minne he he, sista jag såg iofs på Bio, va Minionerna, helt grym rulle :-), Asgrym!

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Nix inte alls, kanske kollar upp den nån dag (eller inte) :-)

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Tycker den bästa krimfilmen som Svedala har producerat är "I Lagens Namn" Sven Wolter och Stefan Sauk i en och samma film, och en bra skidring på hur polisen i Sverige sedan urminnes tider har varit lika korrumperad som nån annanstans i världen.

Har du någon favoritdryck när du riktigt vill njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksdrycken Jack Daniels som gäller eller kanske den lite mer punkiga stilen med en pava Kir? Möjligen även det thailändska guldet Mekong är något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Diggar Bloody Mary eller lika gott med Virgin Mary, Öl ljus som mörk e aldrig fel. Är rätt dålig på sprit, kan tycka att det e gott, men blir alldeles för radiostyrd av det och somnar alldeles för tidigt innan det roliga har börjat he he.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Jag va riktigt inne på Europe runt 1986/87 typ, men det slutade med Final Countdown. Roxette e inget jag lyssnar på alls, inte för att det är dåligt, ligger lite utanför mitt intresse bara. ABBA är och kommer vara det fetaste i disco när jorden till syven och sist brinner upp :-).

(Foto: Cato Lein)