Tobias Bjarneby

Under slutet av 80-talet och väldigt tidigt 90-tal var Nintendo det absolut största för oss på Tisselskogs Companiet. Faktum är att i våra pojkrum så lades redan då grunden till detta imperium, även om vi på denna tid kallade oss Nintendo Companiet (vad annars?). En av de absoluta höjdpunkterna var när Nintendo-Magasinet kom med Posten och man med ett stort leende på läpparna lusläste blaskan från början till slut. Vårt nästa intervjuoffer är Tobias Bjarneby, en av dem som jobbade på just Nintendo-Magasinet och även var chefredaktör för Super PLAY. Tyvärr avböjde han vissa frågor om film och musik men vi är såklart tacksamma för svaren på TV-spels frågorna. Håll till godo.

Vilket är ditt bästa TV-Spels minne? Själv står det mellan julen ´88 då jag fick fick Zelda II av min mormor i julklapp eller ´91 när man fick lägga vantarna på sitt förhandsbokade ex av Super Mario Bros 3.
Första minnet är när jag fick ett Game & Watch-spel i julklapp. Ett annat starkt minne är första dygnen med The Legend of Zelda. Jag skriver en artikel om det som kommer att publiceras i början av nästa år.

Vilket är ditt bästa minne från tiden på Nintendo-Magasinets redaktion inkl testpilot-tiden?
Oj, det var så överväldigande på så många sätt. Att kunna låna hem nya spel (som inte fanns eller i vissa fall en skulle komma till Sverige) varje kväll och spela dem hela nätterna var fantastiskt. Älskade även att sitta och läsa igenom samtliga nummer av Nintendo Power, den mytomspunna amerikanska tidningen som var omöjlig att få tag på i Sverige.

Vilken tidning har varit roligast att jobba med?
Alla har varit speciella på sitt sätt. Nintendo-Magasinet var min första kärlek, så den glömmer jag aldrig. Men jag är nog allra mest stolt över vad vi åstadkom med Super PLAY. Jag berättar mer om det i P3 Spel som sändes i lördags.

Vilket/vilka är de absolut bästa TV-Spelen enligt dig?
Super Mario-serien, The Legend of Zelda-serien, Super Metroid, Ico, Half-Life 2, Tetris, Metal Gear Solid, Final Fantasy VI & VII, Castlevania: Symphony of the Night, Mass Effect, Shenmue, Devil May Cry 3 & 4, F-Zero-serien, Sega Rally, Mario Kart-serien och Puzzle Bobble är några av mina absoluta favoriter.

Vilken är din favorit TV-spelskonsol?
Super NES.