Tobias Egge (Imperial State Electric)

Efter att Hellacopters splittrades 2008 började Nicke Andersson att arbeta med ett nytt album där han spelad alla instrument själv. Efter ett tag kom han dock fram till att det var bättre att bilda ett nytt band och som en av gitarristerna fick han med sig Tobias Egge som är vårt intervjuobjekt denna gång. Tobias är precis som Nicke (och flera av oss på T.C-redaktionen) ett extremt stort KISS-fan och när han tar ton som sångare är det som att höra Paul Stanley från 70-talet. Bandet vi pratar om är såklart Imperial State Electric och är det någon av er som inte tycker att KISS gjort något vettigt sedan 78 så rekommender vi er till att lyssna på deras "Stay the Night", ni kommer att bli förbluffade! Snacka om att man blir sugen på att höra Tobias och Nickes "KISS-projekt"...

Vad sysslar du med just nu? Är det mest musik som gäller eller har du även ett ”vanligt” jobb?
För närvarande sysslar jag inte så mycket med musik men det kan nog bli mer senare i höst. Jag har hela tiden haft ett vanligt heltidsjobb på kontor, vid sidan av att jag spelat.

Hur är läget med Imperial State Electric? Något nytt på gång?
Vi tog en paus eftersom jag blev väldigt sjuk förra året. Jag är bättre nu, men inte helt återställd riktigt än. Det passade även bra då både Nicke och Dolf hade mycket att göra med Lucifer, Datsuns respektive Hellacopters. När vi startar upp ISE igen så börjar vi nog med att göra en skiva. Men det blir tidigast till slutet av året.

Har du några roliga anekdoter att berätta om från alla år med Imperial State Electric? Hur var det t.ex. att vara förband åt storheter som KISS & Guns N' Roses? Träffade ni dem mycket eller höll dem sig mest för sig själva?
Jag är ganska glömsk och det har hänt så sjukt mycket, men visst var det häftigt att spela förband till t ex Kiss. Jag är ju utan tvekan den minst turné-erfarna i bandet. Hade definitivt inte tidigare stått inför en 10 000+ publik. Vi var för fega att pusha för ett personligt möte, så vår vän Neil Leyton gick in till Doug McGee och de kom överens om att vi istället skulle ses på Azkena nån dag senare. Tyvärr var det ett enormt folkhav emellan våra scener och typ ett tidsfönster på 1 tim så vi sket i det ändå. Men vi stötte på t ex Gene Simmons sminkad i hissen i Barcelona och han häls
ade ”Hola Compadres” och lite andra små ”encounters”. Axl Rose träffade vi inte.

Vad är ditt bästa samt värsta turneminne?
Svårt att säga vad som varit sämst, ibland kan ju de jobbigaste grejerna också vara bra, för att de sammansvetsar bandet. En snöpligt inställd spelning i Spanien betalade inspelningen som sedan blev en del av liveskivan som vi gav ut för nåt år sedan. Försenade flyg, nattresor med buss, osv är ju annars vardagsmat.
Det har varit många höjdpunkter under åren. Jag tyckte det var stort att käka pannkakor till frukost med Scott Morgan i Ann Arbour då vi lirade i USA. Japan har ju också varit väldigt annorlunda.

Det är ju ingen hemlighet att du, liksom flera av oss på T.C redaktionen, är ett stort KISS-fan. Stämmer det att du träffade Nicke Andersson första gången just för att någon sagt att han var ett större KISS-fan än dig (eller om det var tvärtom)?
Det stämmer, en gemensam vän sammanförde oss runt 1995 och vi klickade direkt med intresset för original-Kiss.

Vad var det som fick dig att bli så fascinerad av just KISS? Hur startade allt lissom? Det vore även kul att veta vilken som är favoritplattan, och även om du har någon favoritlåt?
På dagis 1976 var det någon fritidsledare som spelade upp ett band och sa att det var Kiss och de var det tuffaste bandet på jorden. Så min första platta nånsin blev Destroyer som jag fick av farsan. Jag fick också en portabel skivspelare, en sån där locket var högtalarna. Lyssnade på den flera gånger om dagen i månader. Jag och min brorsa köpte alla Postertidningar. Men det var ju bara bilder, man visste inte hur de var på scen. Tog ju ända fram till typ 1978 då farsan, som var ett teknikfreak, köpte en videoapparat och spelade in ett program som tog upp skräckrock som t ex Alice Cooper och Kiss. Jag vart helt golvad. Det överträffade allt.
Annars är nog min favorit Rock And Roll Over – den har allt, den är mest jämn och är plattan för den turne som jag tycker är den häftigaste, när de åkte till Japan april 1977. Det är helt omöjligt att välja en låt men just idag är det ”Got To Choose”.

Jag hörde i en intervju med Dregen att du och Nicke Andersson har ett sorts KISS-”coverband”, fast ni gör egna låtar, som låter exakt som KISS gjorde runt ”Dressed to Kill”? Berätta gärna mer om detta då det låter oerhört intressant (vi som hört er i Imperial State Electric lira ”Take me”, och den egna ”Stay the night”, vet ju dessutom att din röst är slående lik Paul Stanleys) Är detta något som allmänheten kommer att få ta del av?
Det betvivlar jag att det kommer ges ut. Men man ska aldrig säga aldrig. Det var jag och Nicke som skrev låtar runt 2007-2008 med syftet att komma så nära som möjligt.  Och vissa låtar anser jag kommer ruskigt nära, det har andra jag spelat upp dem för hållit med om.

Vad tycker du om den sminkade återkomsten med plattor som "Psycho Circus", "Sonic Boom" och "Monster"? Bättre eller sämre än den osminkade 80/90-tals perioden? Någon favorit bland dessa plattor?
Tycker aldrig det blir bra när artister försöker kopiera sig själva från förr (typ Sonic Boom) fast modernt sound. Det var lite så jag upplevde det. Oftast blir det bättre när man tar inspiration från någon annan artist. Det var ju det Paul, Gene och Ace gjorde då när det begav sig. Men visst var de senaste bättre än 80-tals Kiss, fast väldigt lite bättre. Och då ska man komma ihåg att 80-tals Kiss enligt mig är kasst.

Vilken av soloplattorna från 78 är din favorit?
Jag håller nog Pauls högst. Den som har spelats i turnébussen mest är nog Peters dock.

Vad har du för favoritband/artist Är det främst gammal hårdrock som gäller är du även inne på death/black metal?
Nej, var inte med så mycket med på dödsvågen. Även om jag möjligen hörde lite via min lillebror. Jag lyssnar nog på allt möjligt, men oftast är den gammal.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Helt omöjligt svara på, det varierar ju. Senaste tiden har jag återvänt till Tommy med The Who.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Alien från 1979 är den jag kommer att tänka på spontant.

Har du någon favoritbok/författare?
Ingen jag kan komma på just nu.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Walking Dead" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Nej, har inte följt de stora serierna. Visst såg jag Twin Peaks då det begav sig men inte den nya. Är helt utanför när folk på jobbet eller i turnebussen diskuterar dem.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Jag och min tjej såg Birdman härom månaden. Royal Tennenbaums har jag faktiskt inte sett, men min tjej menar att den är svinbra. Hon fick mig se Grand Budapest och jag gillade den skarpt så jag antar att hon har rätt.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album ("Innan filmen tagit slut") något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Nej, har inte lyssnat på Ugglas senaste.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Nja, har nog inte intresserat mig så mycket för svensk kriminal. Har ingen åsikt tyvärr. Är ju ganska mätt på Beck dock.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Är inte mycket för sprit. Precis som Ace diggar jag champagne. Det är min tjej som fått in mig på livet goda dryck. I allmänhet gillar jag mest vin.

Som du kanske märkt är musik, film och litteratur något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Utöver din egen musik har vi ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Såklart finns otroligt mycket bra musik från Sverige, känns nästan självklart med ABBA. Håller inte Roxette mfl så högt dock. Oerhört många bra svenska rockband som gjort bra ifrån sig internationellt.