Tom Bones (Repugnant/Crashdiet/Iron Lamb)

Dags för hårdrock igen och en intervju med trummisen Thomas Daun aka Tom Bones. För oss Tisselskogare har han en minst sagt imponerande meritlista, eller vad sägs om att bl.a. varit med i första uppsättningen av Crashdiet och lirat dödsmetall med Repugnant & Dismember? Givetvis hade vi många funderingar och frågor till Thomas.

Vad sysslar du med just nu? Har du fortfarande fullt upp med musiken eller är det mest "vanligt" jobb som gäller?
Dessvärre tar jobb upp den mesta av min tid. Man skulle gått i skolan och blivit nåt smart, tjäna massa pengar och inte jobba så mycket. Typ affärsman, köp o sälj! Kalsongmodell var inte heller nåt alternativ. Jag hinner spela lite rock emellanåt. De senast tio åren har jag spelat med Iron Lamb. Just nu i covidtider är det inte så mycket fokus på spelningar så vi skriver mest lite nya låtar. Hoppade av Dr. Living Dead när jag fick barn men vi hade planerat att spela lite live i år men så kom Corona i vägen. Vi hann med en Spanienspelning i mars, alltid nåt.

Varför la ni ner Repugnant redan innan ert första riktiga album hann släppas?
Vi tappade intresset helt enkelt. Gurra och Tobbe började spela med David och formade Crash Diet. Jag hoppade på det tåget jag med. Hade ju längtat att få spela vanlig hård rock sen jag var kid. Vi hann bara göra några spelningar innan vi hoppade av och startade Subvision. Intresset för Repugnant var inte så stort heller. På spelningar och liknande. Det kom senare, några år efter skivan hade släppts. Nån kom väl på att det var ball och sen vart det creddigt. Typ.

Du och Tobias (Forge) verkar ju ha följts åt i flera band genom åren (Crashdiet, Repugnant, Subvision). Var det just i samband med Crashdiet ni träffades eller hade ni någon band innan? Har du även medverkat något i Ghost?
Vi umgicks i samma kretsar innan jag började spela med Repugnant. Hängde i samma gäng liksom. Insision, som jag spelade med, delade repa med Repugnant. Jag har inte haft något med Ghost att göra.

Något som jag är väldigt nyfiken på är din tid i den tidiga upplagan av Crashdiet, hur hamnade du i bandet och varför slutade du?
Jag blev först tillfrågad att bara vara med på bandbilder pga mina goda looks. Det var minst sagt en härjig fotosession. Tyckte synd om den konstfack studenten.. Jag var först ganska tveksam att spela med David, han var rätt kaosig. Men väldigt talangfull, bra låtskrivare. Så jag ville ge det en chans. Gurra jag och Tobbe slutade som jag minns det för att David tyckte Gurra söp och knarkade för mycket (!?!?) och ville då kicka honom. Tror det mest var för att David oroade sig över Gurras något höga hårfäste som riskerade höjas ju längre tiden gick. Vi sa fuck det och startade ett eget band som var långt ifrån den sleazescen som började poppa upp i stan som vi ogillade starkt.

Har du något särkilt roligt minne/anekdot från denna tid i Crashdiet?
Det var en kul stund, för det var inte länge jag var med där. Nåt år kanske? Det var framförallt kul att spela vanlig hård rock. Hade bara spelat death metal innan. Gick inte att hitta en som vågade sjunga, så att säga vanlig sång. Inte i de kretsarna jag var i iaf. När vi repade bodde vi typ i repan och i samband med det var det en del party som inte passade sig i en lägenhet. Hade blivit en olägenhet för grannar.

Hur gick det till när du hamnade i Dismember? Några roliga minnen/anekdoter från denna period?
Fred hade pratat med Pelle Jansson, som var manager åt Subvision, att han skulle hoppa av och Pelle rekommenderade mig. Tror att Martin ringde och frågade om jag ville testa. Klart jag ville det! Dismember tillsammans med Obituary var de första death metal bandet jag hörde. Så var ett stort fan! Har jätte många fina minnen från den tiden. Alla turnéer och alla platser jag sett och alla människor man träffat. Det var en väldigt intensiv tid. Att få åka runt och skrika och få betalt för det är en ynnest. Älskar Martin, Tobbe, David och Matti! Det som står ut är framförallt Sydamerika-svängen. Rekommenderas om man vill känna sig Beatles ett tag. Sen Australien och nya Zeeland, mycket för att det är långt bort och exotiskt. Har för mig att människorna var väldigt hängivna även där.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Det är så många men några är Melancholia, Pusher, Der Baader Meinhof komplex, True Romance, Jackie Brown. Önskar att man inte tittat sönder filmer som Indiana Jones, Rocky 1 & 4, terminator 1 & 2, Flykten från New York. Annars är de guldfilmer! Är svag för svenska filmer som "Morrhår och ärtor", "Jönssonligan", "vi hade i alla fall tur med vädret" etc. Även de tittade jag sönder som yngre. När jag tittar på de filmerna idag upptäcker man saker som jag inte fattade som ung. Det känns som det är mycket improvisation som man inte ser i filmer idag. Gösta Ekman, Lena Nyman, Börje Ahlstedt och Allan Edwall är nog mina favoritskådisar.

Vad har du för favoritband/artist?
En alltså? Nåt band som har allt? Tror inte det finns. Men Guns n Roses 87-89 var ganska nära.

Har du några favoritböcker/författare?
Gillar Bukowski. Postverket och Kvinnor är fantastiska böcker! Grundbulten av Kennet Ahl är en annan. Biografier är kul. De artister man gillar är oftast de biografier som är bäst. Var dock lite besviken på Lemmys. Marilyn Mansons och Anthony Kiedis böcker är bra. Ju smaskigare desto bättre liksom. De är oftast samma samma, uppväxta i övre medelklassen, startar band, går bra, börjar knarka, ligger med groupies, blir kristna, får återfall osv.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Wow! Jag lyssnar på rätt blandad musik men hård rock och punk är det som ligger varmast om hjärtat. Favoriterna ändras från vecka till vecka. De skivor som betytt mest och jag hela tiden återkommer till är Mötley Crue "Shout at the devil", Whitesnake "Slide it in", GNR "Appetite för destruction" , Sex Pistols "Nevermind the bollocks", Hanoi Rocks "Two steps from the move", Suicidal Tendencies "Feel like shit".

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? I så fall vore det intressant att veta hur många du ligger på och vilken du anser vara kronjuvelen i samlingen?
Oj har inte räknat skivor på jag vet inte hur länge. Har faktiskt börjat sälja av lite skivor. Inte de jag gillar eller har gillat. Mer de skivor jag lyssnat på fyra gånger för tio år sedan och sen inte rört. Mycket på grund av att jag ska flytta men även att det bara ska stå där och ta plats. Kanske rör sig om tusen vinyler, en skokartong med 7' och femhundra cd:s. Har inga riktiga dyrgripar så där. Skulle vara första Merciless eller Mayhem som är lite dyrare. Är inte en sån typ av samlare dels av ekonomiska skäl sen har jag kanske lite mer en reabacks-smak inte så svår och sofistikerad liksom. Har inget intresse att sitta på discogs. När jag började köpa vinyler var det för att de var så billiga, alla ville ha cd:s. Maiden och Priest- skivor för tjugo spänn, toppen när man har veckopeng. Det hade man råd med. En dag när jag vilat middag, tror jag var runt 4-5 år, hängde en kasse på min dörr med Twisted Sister "Come out and play" och Kiss "Love gun" . De har jag fortfarande kvar och har ett stort emotionellt värde.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Gillar Carnival, Sons of anarchy, Peaky blinders. Känns som man kan börja kolla på vilken serie som helst och fastna. Det är så hög kvalité nu för tiden jämfört med när man var yngre när det fanns Rederiet och Dallas att välja mellan. Tror inte folk har tid och ro att titta på film i samma utsträckning. 45-50 minuter är lagom sen måste man kolla Instagram och tinder. Har inte sett några av dina favoriter förutom två första Twin Peaks. De gillar jag. Kom ihåg när den gick på TV, fattade inte så mycket men musiken var fantastisk.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Senaste tiden har det inte blivit mycket film alls även fast jag älskar att titta på film. På vardagar är jag så slut att jag inte orkar sitta uppe så länge. Just i skrivande stund är jag i stugan helt själv och börjat kolla "Pestens tid" tanken är att jag ska lyckas kolla klart på den. Ska på Phil Lynott-filmen på bio om nån vecka, det blir nog skoj. Har sett Royal Tennenbaums men kommer inte ihåg vad jag tyckte. Ingen film som satt sig på minnet direkt. De andra har jag inte sett.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Pommac och grappo tillsammans chirre och dirre, då njuter jag. När kommer till alkohol dricker jag i stort sett för att bli full och då funkar det mesta. Gillar ren sprit och då brukar det bli en kvarting av den billigaste eller näst billigaste bourbon.

Som du kanske märkt är musik och film något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Utöver dina egna band har vi ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Diggar "Wings of tomorrow" och "Final cuntdown" med Europe. Om "Final countdown" hade haft samma produktion som "Wings", vilken jävla platta allstå! Abba har såklart många bra låtar, "Knowing me, knowing you" är en. Roxette har jag ingen åsikt om.