Tomas Von Brömssen

Då var det dags för en riktig stor skådis, nämligen Tomas Von Brömssen, att ställas mot väggen. Efter att äntligen fått avnjuta den gamla TV-serien "Mardrömmen" med Tomas i huvudrollen kändes det helt rätt att kontakta honom för en intervju. Även om vi på T.C redaktionen föredrar VHS så finns det vissa fördelar med dessa "Play-tjänster" emellanåt, som t.ex i detta fall då NRK play gjorde oss den stora tjänsten att lägga ut just "Mardrömmen". Sedan tidigare har den ju tyvärr varit omöjlig att se om man inte såg den på TV för 25-30 år sedan. Nog om detta, vem minns inte Tomas insatser från bl.a "Mannen från Mallorca" och den läskiga norsk/svenska TV-serien "Röd Snö"? Låt det väl smaka.

Vad sysslar du med just nu? Några nya filmer eller något annat spännande på G?
Just nu spelar ja Tomas sista revy på Intiman i Stockholm.

Vilken av alla filmer/tv-serier du gjort har varit roligast att spela in samt vilken är du mest stolt över?
TV serien Albert o Herbert var absolut den roligaste att spela in. Sen är jag ju så klart stolt över en del filmer Mitt liv som hund, lust o Fägring t.ex.

Hur var det att arbeta med Bo Widerberg, som du ju fick tillfälle att göra vid flera tillfällen? Jag är speciellt nyfiken på min (och många därtills) personliga favorit "Mannen från Mallorca". (Vore för övrigt fint med ett bättre dvd-släpp, i stil med Mannen på Taket, på denna kanonrulle)
Widerberg var otroligt fascinerande o lärorik att jobba med. Jag var ju med i tre av hans filmer vilket gjorde att vi kunde hitta varandra mer o mer och fördjupa samarbetet. Mannen från Mallorca  var den första, som till min stora besvikelse inte utspelades där...(Jag trodde det innan jag läst manus.) Roligt att du gillar den. Den var ju nån slags fortsättning till Mannen på taket och blev också något av en svensk polisfilmsklassiker.

Ett av mina tidigaste tv-minnen som knatte är stunderna framför tv:n med Albert & Herbert, men det som gjort djupast intryck från din karriär på oss här i Tisselskog måste ändå vara "Röd Snö" & "Mardrömmen". Minns du något om hur reaktionerna från tv-tittarna var från dessa serier? Jag kan tänka mig att det var många som följde dem och kanske även uppfattade dem som läskiga? Var spelade ni in den klassiska serien "Röd Snö"? Anledningen till att jag är lite extra nyfiken på detta är att jag minns att den utspelar i Dalsland (Nössemark/Ed), landskapet där vi i T.C Crew håller till. Har du något extra kul minne eller anekdot att berätta om från denna mytomspunna serie?
Röd snö var ju lite speciell. Vi ville ju blanda komik o spänning utan att det ena fick förta det andra. En del inspiration kom från gamla Hitchcockfilmer t.ex. scenen där jag hänger på trappsteget utanpå det framrusande tåget. Det är ju filmat mot blå bakgrund bl.a. Jag minns att vi bodde i Ed och spelade in i skogarna runtomkring. Röd snö tyckte jag om. Jag tycker vi fick till en alldeles egen ton i serien. Mardrömmen tyckte jag inte vi lyckades lika bra med, men blev ett gott försök ändå. Det kom ju väldiga reaktioner på Mardrömmen i Norge för att de tyckte att vi skildrade de som bodde Nordnorge som skurkar.. Jag minns en scen från Röd snö där jag som spelade Evert Lind skulle göra en scen med hästen Kurt. Vi skulle stå tillsammans i halvbild och jag skall berätta om mina kärleksbekymmer. Så det var Kamera! Tagning! Scenen börjar och jag börjar tala med Kurt och det går jättebra till mitten av scenen ungefär då Kurt gör ett kraftigt slängande med huvudet och jag flyger handlöst ut ur bild. Som väl var, var det TV så vi kunde ta om...

Hur var det att inför ca 70 000 pers sjunga duett med Håkan Hellström på Ullevis rekordgig? Du var även med i filmen "Känn ingen sorg", är du ett stort Håkan Hellström-fan?
Äventyren med Håkan är ju också nånting märkligt. Första gången var i Slottskogen. Då var det "bara" 18.000 i publiken. Sen var det allsång på Skansen och så Grand final på Ullevi! Jag hade inget speciellt förhållande till Håkan förrän en musikerkompis till mig tyckte jag skulle sjunga Edelweiss i ett litet konsertprogram som heter Tidernas förälskelse. Ett liten grej som jag ibland tillsammans med två gitarrister. Jag provade och upptäckte texten. Den var ju poetisk och bra! Sen träffade jag Håkan på Liseberg när han fick ett pris som jag också hade fått en gång i tiden. Jag passade på att berätta att jag sjöng en av hans låtar o han tände på alla cylindrar och frågade om inte jag hade lust att komma till Slottskogen och göra Edlweiss ihop med honom! Så nu är jag Håkan Hellströmfan!!!

Vad har du för favoritband/artist?
Jag har inget favoritband. Jag lyssnar på allt möjligt! Gärna sånt som har klarinettanknytning. Blues, rock, klassiskt, tradjazz, romsk, kletzmer, folkmusik o.s.v.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Alla Chaplins filmer har betytt jättemycket för mig. Och Widerbergs Kvarteret Korpen förstås!

Har du några favoritböcker/författare?
En bok av Majgull Axelsson som jag glömt namnet på.

Har du några roliga anekdoter att berätta från alla år som skådis?
Problemet med anekdoter är att de oftast blir hopplöst tråkiga när man skriver ner dom.

Som den hårdrockare man är så undrar jag vad du tycker om just denna genre? Några favoriter? Har du även utforskat Death/Black metal stilen något?
Hårdrock o metal är helt oskrivna blad för mig

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Jag ser nästan aldrig på TV. När jag tittade förr i tiden kunde jag fastna för kommissarie Morse. Fast jag försöker kolla in de TVserier jag själv medverkar i.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass, The Road eller Birdman?
Birdman! Just det! Den har jag också missat. Den vill jag se. De andra du nämner har jag ingen koll på.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Dålig koll på Magnus Uggla

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Nja, men jag gillade en serie där Sven Wollter var polis. Jag tror den hette van Veeteren eller nåt sånt. Håkan Nesser hade skrivit manus.

Har du någon favoritdryck när det riktigt skall njutas av livet? Är det helt enkelt ett glas rött som gäller? Eller kan det kanske slinka ner lite av det thailändska guldet Mekong eller varför inte en Mummelmann?
Mekong har jag aldrig smakat. Det måste jag prova. En Mariestad efter föreställningen sitter fint! Sen botaniserat jag gärna bland de röda o vita vinerna.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Ring, Ring av ABBA gillar jag. Och jag är ledsen Europe o Roxette har jag inte lyssnat särskilt mycket på. Final countdown o Joyride är allt jag känner till.