Uffe Cederlund (Entombed)

Nu är det dags för en intervju med Uffe Cederlund, ena gitarristen från dödsmetall-pionjärerna i Entombed. Bandet bildades redan 1987 under namnet Nihilst, men bytte sedan namn till Entombed 1989. På T.C redaktionen minns vi det som igår när de 1991 framförde ett par låtar från "Clandestine" lp'n på SVT's ungdomsprogram "Kosmopol". Efter detta började givetvis jakten på plattan och till sist införskaffades den i en av Åmåls dåvarande skivbutiker. Eftersom Uffe var med ända från starten med Nihilst fram till 2005 fanns det gott om frågor som trevligt nog också ledde fram till väldigt intressanta svar.

Vad sysslar du med nuförtiden? Är du fortfarande aktiv inom musiken eller är det mest "vanligt jobb" som gäller?
Jag knegar, har barn, läser mycket böcker. Ibland får jag lust att hålla på med musik, har ett band som heter SWARM, spelar med Disfear(ligger lite på is nu), har lite grejer på gång då och då med Alex Hellid (mest proje
kt typ klassisk uppsättning av Clandestine).

Jag läste nyligen att du varit i studion tillsammans med Alex & Nicke, forna bandkollegor i Entombed. Är detta hemlighetsstämplat eller är det något du kan berätta lite om? Nytt Entombed-material på G?
Det är väl mest en kul grej, 25 år sedan LHP kom ut, vi testade en pryl, inte klart än, inget nytt material, det är det jag kan säga.

Hur kom ni på iden att ha med Camilla Henemark i videon till "Stranger Aeons"? Var det någon i bandet som var ett fan av Army of Lovers? Några roliga anekdoter att berätta om från just denna händelse?
Jag kommer inte ihåg. När jag ser tillbaka på den tiden så ångrar jag nästan allt vi gjorde och gick med på, önskar att vi förstod att all publicitet inte är bra. Hade varit bättre för bandet att "stick to the roots". Vi har fått mycket skit för den tiden genom åren, saker som jag inte bryr mig om men önskar
vi gjort annorlunda...... Camilla sa väl någonstans att hon gillade oss (det var ju lite trendigt på den tiden och lite ballt). Tror att de vi arbetade med på den tiden tyckte att det vore kool om hon var med i våran video, det var det nog också, hon är en grymt fin människa. Men som sagt....jag tycker videon är så jävla fånig idag. Hehe.

Hur var det att lira "Nattönskningen" tillsammans med Östen Warnerbring i TV4? Hur blev denna något udda kombination ett faktum?
Det där var ju också ett typexemplel på saker som INTE var så bra, Östen var trevlig men det känns som "media" inte förstod vad vi höll på med och ville därför stoppa in oss i såna sammanhang.... Men vi lirade ju Drowned också och det var så vi gick ut med att LG var tillbaka i bandet igen. Vi gick med på mycket som sagt, ingen reflekterade om det var bra......

Varför fick inte Johnny Dordevic sjunga på "Clandestine"? Var ni inte nöjda med hans sång? Eller var det kanske så enkelt som att han kom med i bandet när plattan redan var inspelad och ni stod utan sångare? Har du någon koll på om han fortfarande sysslar med musik?
Vi ville verkligen att han skulle sjunga på skivan, han var typ våran bästa vän. Vi förstod att det skulle ha tagit jävligt lång tid för honom att sätta sången (Nicke hade så mycket ideer) Tiden rann ut så att säga..... Gillar att Nicke gjorde det men önskade att vi var vakna och hade tagit in LG i stället. Clandestine är en stor skiva, fattade inte det då men eftersom vi håller på att rota i den nu med klassiska arrangemang, etc tycker jag Nicke skrev en så jävla häftig skiva (han skrev ju det mesta på den, jag kallar den hans solo skiva ibland). Har ingen aning vad Johnny gör faktiskt, han blev ganska besviken på oss uppfattade det jag som, han liksom försvann tillbaka till Växjö. Han dök upp en gång i Växjö när vi spelade där 1997. Han var en jävligt trevlig typ, vi hade kul tillsammans. Synd när det blir så.

Vad var egentligen anledningen till att LG under en tid var ute ur bandet och inte medverkade på "Clandestine"? Är detta något du kan avslöja för oss Tisselskogare som älskar att höra anekdoter om alla favoritplattor från förr?
Det var något som hände mellan Nicke och LG. Han betedde sig på ett oacceptabelt sett över något privat som Nicke inte pallade med. Han fick gå. Det var lite omtumlande men även ett "bevis" på hur tung Nickes position var och är i bandet. Nicke är ingen diktator vill jag lägga till här, han är grymt kul att spela och hänga med. En sån person som jag alltid skulle hänga med om han drar igång något. Den intressantaste musikern jag har spelat med. Man måste alltid vara på vakt för han drar alltid musiken dit man inte trodde och det har alltid varit väldigt kul och utmanade för mig. Absolut den koolaste person jag har spelat med. Jag vågar säga att de flesta som har spelat med honom känner liknande känslor. Det vore trist att som LG få kicken av honom, det måste ha varit tungt, jag  hade mått förjävla dåligt. LG kämpade vidare och var fast beslutsam att komma tillbaka. Han lyckades reparera det som gick sönder. Det var kul att han kom tillbaka, han är en grym sångare men vi hade överlevt som band utan honom. Många tror idag att han var viktig och det var han självfallet men han skrev aldrig del av det kreativa skapandet. Han var oerhört skicklig på att få fram det som Nicke och Alex ville att han skulle få fram i studion. Det är klart han har en speciell röst men det som fick det att låta det där extra är Nickes och Alex arbete när de la sången i studion. I stort sett varenda text rad och till och med ord var genomarbetat av Nicke och Alex. Jag var inte lite "hård" när han sjöng mina texter, ville att han skulle vara lite "friare". Äh, nu känns det som jag pratar en massa skit om LG... Han var en konstnär på sitt sett och jävligt skicklig på det. Han var grym att bolla ideer med om man var osäker på något Arr eller riff. Då kunde man slänga ett öga på honom och han gav en liten vink om man var på rätt spår eller var ute och cyklade. Det är trist att läget är som det är idag. Han hade kunnat äta kakan och ha den kvar men jag tror att det är för sent idag. Det är trist. We Go Way Back.

Har du några roliga minnen/anekdoter att berätta om från tiden med Nihilist & Entombed?
Jag hade jävligt kul, glömde det och började kröka för mycket, blev less på allt. Hade varit kul om jag förstod hur kul det var de senaste åren, glad att jag är bra vän med Alex igen. Känns kul!

Varför valde du att hoppa av Entombed efter "Inferno"?
De sista åren jag var med blev slitsamma för mig, jag hade börjat spela med Disfear och turnerade med dom också. det fanns en del meningsskiljaktigheter inom Entombed som tillslut gjorde att jag och Alex kom fram till att jag hoppade av bandet. detta i kombination med att jag inte mådde så bra. Livet kändes då rotlöst, det kändes som att vi gjorde samma sak hela tiden och inget nytt hände. För att stå ut började jag dricka mer och mer och det hjälper ju ingen. Egentligen har jag alltid haft dåligt alkoholsinne så i kombination med att jag la ner Entombed slutade jag att dricka. Idag ser jag mycket på ett annat vis, jag ångrar inte att jag hoppade av för att fortsätta som vi höll på då var inget för mig. Idag känner jag att det är kul att hänga med Alex. Att göra kreativa saker ihop är kul igen, vi har blivit äldre, han har också gått igenom jobbiga saker och har fått en annan syn på livet och musiken. Som Alex nämnde i någon bok så var Nicke, Alex och jag kärnan i bandet. Vi träffas idag då och då, tror vi håller på att värma upp lite och det kanske tillslut blir någon ny skiva eller liknande. Jag vill poängtera att det var jävligt mycket roligare då att spela i Disfear. Vi hade kul.

Vad tycker du om att det idag finns ett "nytt Entombed" vid namn "Entombed A.D"? Kul, irriterande eller kanske inte något du överhuvudtaget bryr dig om med tanke på att det var ca 10 år sedan du slutade i Entombed?
Det där är komplicerat. På ett sett förstår jag hur de tänker men det är ändå helt jävla galet att de tror att de är Entombed. Jag hade jävligt svårt att tro att vi var Entombed när Nicke la av 1997, något jag kämpade med under tiden tills jag la ner. Det kändes absurt när de fortsatte utan mig och ändå värre när de "kidnappade" "bandet" av Alex. Vi kan väl aldrig egentligen ifrågasetta om ett band heter entombed ad eller entombed in sweden. Men det sanna är att Nicke är jävligt viktig i det här sammanhanget. Nicke var snubben som var bandet. Han var drivkraften, namngav bandet, fixade loggan, skrev i stort sett allt som man kan räkna med. Han gillar INTE att dom säger att dom är Entombed och jag håller med. Jag skulle ha lyssnat på honom 97 om han sa att han inte ville att vi kunde fortsätta utan honom. Hade alltid Nicke närvarande under åren utan honom och har alltid haft STOR respekt för honom. Man kan säga att höll på i god av honom.

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du fortfarande inne på Death/Black metal? Eller är det helt enkelt något annat som spisas mest?
Är inte så inne på metal, jag förstår när jag gillar något men orkar inte med det här med att hänga i musikstilar. För mig finns det bara musik jag uppskattar och musik som inte funkar för mig.... men de senaste dagarna har jag snöat in på Bathory...vikinga skivorna....trodde jag inte om mig själv....men det är något jag gillar med speciellt Hammerheart, hans sång tror jag. Autopsy gillar jag. Men lyssnar annars ganska mycket på John Coltrane Quartet, Gamla Godspeed You Blank Emprerror, Songs Ohia, Swans, Vaz/Hammerhead. Ibland kan det gå några dagar utan att jag lyssnar på musik, känns inte lika viktigt längre att alltid göra det. Föredrar att totalt fördjupa sig i nån artist/band ett tag och sedan ta det lugnt.  

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Det ändras ju hela tiden men kan nämna några. "Swans: The Seer"," Vaz: Demonstrations In Micronesia", "Upsidedown Cross: Upsidedown Cross", "Voi Vod: Killing technology", "Captain Beefheart: Trout Mask Replica", "Songs Ohia: Ghost Trpic" och "John Coltrane Quartet: The complete Africa/Brass session".

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Min favorit film är Wim Wenders "LIsbon Story". Det är löst byggs på Conrads roman Mörkrets hjärta(som även Apocalypse now). Gillar lite skruvade filmer. Har svårt för Amerikansk Action, filmeffekter, etc.... En annan favvo regisör är "Leos Carax".

Har du några favoritböcker/författare?
Tusentals! Thomas Bernard, Jean Giono, Robero Bolano, Clarice Lispector, Cees Nooteboom, Tolstoj, THomas Pynchon, Ernesto Sabato, J.L. Borges, Mircea Cartarescu, W.G. Sebald, etc

Vilka Death/Black metal band från 90-talet tycker du var de bästa?
Autopsy "Mental Funeral" ALLT annat var skit! De bästa D.M. banden var Autopsy(fram till den skivan), Death(fram till Scream Bloody Gore), Repulsion(demo 86), Master(demo 85) och några till. Gillar faktiskt inga death metal skivor förutom Scream Bloody Gore och de 2 första Autopsy. ja......nu giggar jag ju lite Bathory igen(hehehe).

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Har rensat ut många gånger, har väl omkring 500 st sklle jag tro, nu är jag ganska nogrann med att bara ha första pressar och endast de bra skivorna med band, tidigare hade jag alla skivor med band jag gillade även fast jag inte gillade alla. t.ex. Voi Vod som jag idag endast har de tre jag gillar: RRRÖÖÖAAARRR, Kiling TEch och Dimesion Hatröss.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Har aldrig snöat in på det där men har sätt alla avsnitt av "Six Feet Under" och första "True Detective".

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass, The Road eller Birdman?
Gillade Birdman fast föredrar hans tidigare filmer (mer ångest,heheh). Har läst de mesta av Cormas McCarthy(the Road) gillar honom mycket men pallar inte pajja det med en film baserat på en bok jag gillar.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Har ingen uppfattning om Ugglas musik, tycker han verkar vara lite Borligt kaxig, vilket jag inte gillar, han verkar inte vara en sympatisk människa, men vad vet jag,

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Råkade se lite av  "Mördare utan ansikte" på -tv igår natt, Det är Mankell va? Fan, har ingen koll. Men tyckte Rolf Lassgård var bra inatt. Lite förvånad faktiskt. Hehe.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Gillar inte drycker med alkohol eller socker i. Dricker lite kaffe på morgonen, sen blire örtteer under dagen och vatten. om vi ska prata droger så förespråkar jag braj. Röker inte längre för jag gillar att vara klar i knoppen 100 %, Alkohol pajar för mycket, inget bra! Braj och gräs är softare. Jag pallar inte hänga med fulla människor men står ut med folk sm flummar lite gräs. jaja.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver Entombed tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Alla gillar det den gillar. Personligen så gillar jag inte ABBA, Europe och Roxette. Vette fan om jag skulle gilla Entombed heller om jag nu inte en gång i tiden spelade där, skulle förmodligen ha tyckt att vi sög. haha. Jag har svårt när band blir ekonomiska maskiner, när mer och mer handlar om pengar. Jag gillar när det känns på riktigt, folk som har vanliga arbeten men ändå håller på. Jag gillar Steve Albinis attityd till branchen och konsten, "never quit you dayjob". Jag kommer aldrig att åka runt på långa turne svängar längre för jag vill det inte. Skriva musik för mig handar inte om att få uppmärksamhet eller tjäna pengar. Det är något jag måste göra ibland annars blir jag tokig. Jag tycker det är kul om det finns några som gillar det man gör men vill hålla det på en "hälsosam" nivå. Fan, jag fattar knappt vad jag skriver här. Det är klart jag blir super peppad när jag hör musik jag gillar, ser en bra film eller läser något som får mig att skratta, tänka, gråta eller ändra min uppfattning. Det är viktigt för mig att vara lite knepig, leta efter de där böckrna som inte så många läser, som är lite knasiga, hitta skumma band..... Lite fånigt faktiskt! Haha.

(Foto: Michael Johansson)