Ulf "Wolf" Johansson (Impious/Tribal Ink)

Dags för mer dödsmetall från det ljuva 90-talet. Vi tog ett snack med Ulf "Wolf" Johansson från det gamla Trollhättan-bandet Impious där han medverkade på de två första plattorna "Evilized" och "Terror Succeeds". Då det begav sig var det också en del uppmärksamhet kring hans avhopp från Impious då han istället valde att medverka i TV3-programmet "Wannabe" och deras band Tribal Ink. Nu över till Wolf.

Vad sysslar du med just nu? Håller du fortfarande på med musik eller är det mest "vanligt" jobb som gäller?
I dag jobbar jag som koordinator på ett företag som håller på med geoenergi (bergvärme) där jag fungerar som arbetsledare för våra installatörer, delar ut jobb mm. Jag måste erkänna att jag inte håller på speciellt mycket med musik nu för tiden tyvärr. Sitter hemma på kontoret och lirar trummor när tid finnes och min son (16 år) är väldigt musikalisk och skriver väldigt mycket musik på datorn så vi spelar en del tillsammans.


Hur gick det till när du blev medlem i Impious och hur kom du i kontakt med dödsmetallen? (Om jag inte minns fel var du väl inte med på demokassetten som släpptes innan "Evilized")
Jag hade egentligen inget förhållande till dödsmetall alls innan Impious, det var en klasskamrat i gymnasiet som kände Valle lite löst och nämnde för honom att jag kunde spela trummor. Dom blev intresserade och skickade demon till mig (tror att det var Johan Lindstrand från The Crown som spelade trummor på den?) Jag repade in låtarna hemma och sen åkte jag och träffade resten av grabbarna i bandet i deras replokal på Sylteskolan där vi testade att spela tillsammans för första gången. Som jag min
ns det så ”klickade” vi ganska bra och på den vägen vart det.

Något jag alltid varit nyfiken på och som det pratatades en del om redan då det begav sig är ljudet på "Evilized". Jag vill minnas att ni vände er till Skogsberg och Sunlight för att ni inte ville hamna i samma fack som "Göteborgsdödsen"? Det måste förstås varit otroligt coolt att spela in i denna klassiska studio men med facit i hand kanske det ändå varit lämpligare med t.ex Studio Fredman? Jag gillar verkligen låtarna och plattan skarpt men tycker ärligt talat att den skulle förtjänat en, i mitt tycke, bättre/annorlunda ljudbild. Verkade Skogsberg ens intresserad under denna inspelning?
Jag vill minnas att känslan var att vi tyckte det var coolare att komma bort från Trollhättan/Göteborg, att åka till Stockholm var ju så mycket större (tyckte jag i alla fall). ”Göteborgsdödsen” var inte jätteintressant för min del, jag var mer inne på den rockigare scenen med band som Hellacopters, Backyard Babies och också Entombed som ju spelat in i Sunlight. Första dagen i Sunlight så sprang jag på Nicke och Dregen i fikarummet vilket var jävligt coolt så dom rätta känslorna infann sig ganska snabbt :) Angående ljudbilden så kan man ju inte tycka nåt annat än att den är ganska kass, Skogsberg var inte jätteintresserad och var knappt där så hans sidekick (som jag inte minns namnet på tyvärr) fick brottas med oss som var ganska oerfarna av studioinspelningar och försöka göra det bästa av situationen. Skivan blev ju hur som helst klar och dessutom riktigt bra, men som sagt så kunde produktionen varit bättre. Det tycker jag att låtarna hade förtjänat.

Fortsätter lite i samma spår från förra frågan. Minns du några roliga anekdoter från inspelningen av "Evilized" (eller Terror Succeeds för den delen)?
Vi ville klämma in en låt till på Evilized så jag och Valle stannade kvar efter studiotiden en natt och knåpade ihop låten Extreme Pestilence, vilken jag för övrigt tycker mycket om då den har ett lite skitigare/rockigare sound. Annars hände det ju sjuka grejer hela tiden, jag var bara 18-19 år och tyckte livet var allmänt fantastiskt. Att få vara i Stockholm och leka rockstjärna var ju stort och jag tror att dom andra i bandet kände likadant. Jag lånade producentens leg (vi var ganska lika) sen drog vi på Pub Anchor var och varannan kväll och träffade en massa roligt folk. Robin som bara var 17 år behövde inget falsklegg för han var så jävla lång och såg äldre ut än oss andra. Galder från Old Mans Child var i studion och skulle spela in en platta, han hade hyrt in Gene Hoglan för att lägga trummorna så dom grabbarna var vi ute och festade en del med också. Jag vill minnas en kväll då Gene lufsade runt i mjukisbrallor och kängor på Pub Anchor och försvann helt plötsligt i fyllan och villan. Men Galder tog det lugnt och sa: Äsch, det är lugnt, jag har ju trummaskinen med mig. Gene infann sig dock i studion dagen efter, lite halvsliten kan jag tillägga. Den historien skrattade vi länge åt.

Jag såg av en slump på Discogs ett band vid namn Draconian, uppenbarligen inte de från Säffle, som 1999 släppte en CDr "Bursting Ground". När startade ni detta projekt och vad finns att berätta om detta?
Jag tror vi startade nån gång runt -97/98. Jag och Ewo drog väl igång det där tillsammans med Robin från Impious, Kamal från Dionysos (osäker på stavningen) oc
h en snubbe från Göteborg som hette Gunnar som Ewo kände. Jag har tillsammans med Ewo alltid haft en förkärlek till Power Metal och Helloween har alltid legat mig varmt om hjärtat. Vi blev ganska snabbt tvungna att byta namn pga att det fann ett annat band som var något större och då blev det Power Supreme istället. Vi gjorde några gig här och där och det var ett riktigt roligt band att spela med. Ganska avancerat, svettigt och en hel del taktbyten.

Varför kallades du för "Wolf/Werewolf"?
Kort och gott, Ulf betyder varg.

Har du något särkilt roligt minne/anekdot att dela med dig av från din tid i Impious?
Det var en härlig tid i livet med mycket gemenskap, galna förfester och efterfester i replokalen, kan tyvärr inte sålla ut nåt speciellt.

Varför slutade du i Impiouis och hur gick det till när du kom i kontakt med Tribal ink/Wannabe (vilket jag antar var anledningen till att du slutade)? Några reaktioner från "dödsscenen"? Tröttnade du på dödsmetall och var mer sugen på något annat? Det vore verkligen intressant med fler detaljer kring dessa händelser.

Anledningen till att jag slutade var i första hand att jag ville komma framåt i livet, att spela med Impious var skitkul men det var egentligen aldrig dödsmetallen som lockade. Det var helt enkelt inte roligt att spela den sortens musik längre. Som jag sa tidigare så har jag alltid varit inne på det lite rockigare. Jag satt hemma i soffan och såg en reklamfilm där dom sökte folk till ett rockband och tänkte varför inte? Jag hade redan bestämt mig för att gå vidare på ett eller annat sätt så jag tog mitt pick och pack och drog till Stockholm och gick på audition. Jag hade ingen aning vad jag skulle göra där förutom att jag visste att jag ville spela musik, klev in framför nån jury och drog av nåt trumsolo och då frågar dom om jag kan spela nåt annat instrument? Jag tänkte va fan, jag kan väl spela lite bas? Så jag körde på och gick vidare. Det visade sig senare att trumplatsen redan var fylld och dom behövde en basist så på den vägen vart det. Reaktionerna på hemmaplan var väl blandade, grabbarna i Impious undrade såklart vad fan jag höll på med och tyckte nog att jag svek dom, vilket jag gjorde. Det var bara nån månad kvar till nästa skivinspelning så timingen var inte optimal. Som tur var värvade dom snabbt Micke Norén som redan då var en vassare dödsmetalltrummis än jag, så i slutändan blev det nog bättre för alla ändå. Jag kan säga att jag inte ångrar besluten jag tog ”back then” för det enda jag ville göra var att spela musik och turnera, vilket Impious fick göra lite grann men inte tillräckligt mycket tyckte jag. Men jag kunde absolut ha skött avhoppet lite snyggare. 

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du fortfarande intresserad av death/black metal?
Metallica skulle jag säga är favoritartisten som alltid har funnits hos mig mer eller mindre.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
"Master of Puppets" med Metallica, "Vulgar Display Of Power" med Pantera, första plattan med WASP.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Älskar dom gamla klassikerna såsom Dödligt Vapen-filmerna och Die Hard-filmerna.

Har du några favoritböcker/författare?
Nope, har nog aldrig läst en hel bok.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? I så fall vore det intressant att veta hur många du ligger på och vilken du anser vara kronjuvelen i samlingen?
Jag har väl ett gäng vinyler i backarna, men inga extrema mängder. Live after Death med Iron Maiden skulle jag nog säga är kronjuvelen.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album ("Innan filmen tagit slut") något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Nope, jag har aldrig aktivt lyssnat på Magnus Uggla. Har själv lite svårt att uppskatta pop/rock på svenska. Det enda bandet som funkar på svenska är LOK, dom har jag lyssnat på sen starten.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Walking Dead" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
En favoritserie var Black Sails, och jag fastnade aldrig för Twin Peaks. Den var lite för skum :) Walking Dead har jag absolut tittat på men känns som att senaste säsongerna gått lite på sparlåga….

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Det blir några filmer då och då, har dock inte sett någon av de du nämner.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Beck och Johan Falk är nog mina favoriter, har nyligen sträckkollat alla 20 Falkfilmer. Dom hade jag sett tidigare men det var kul att se dom igen.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Ha Ha, Jack Daniels och annan starksprit har jag lagt av med. Jag håller mig numera till öl t.ex. Bryggmästarens och liknande lager. Ett glas rött till köttbiten på lörda´n sitter också fint.

Som du kanske märkt är musik och film något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Utöver er själva i Impious har vi ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
De gamla klassiska plattorna med Europe lyssnar jag absolut på, och även lite Roxette nån gång ibland. Marie Fredriksson var ju en fantastisk sångerska tillsammans med Per Gessles låtskrivande och vilka otroliga framgångar ute i världen för alla banden du nämner. Abba har man ju full respekt för, dock lite för poppigt för min smak så där har jag inte engagerat mig så mycket.