Urban "B.B Stiff" Landgren (Rednex)

Det var inte bara death & black metal som gällde i mitten av 90-talet, en helt annan genre som också hade sin storhetstid just då var Eurodance. Ni har väl knappast glömt bort Rednex? Tillsammans med E-Type hörde dem definitivt till de största i genren. Så dra på er cowboyhatten, höj volymen till max och kör igång "Cotton Eye Joe" eller "Old Pop in an Oak" och bara njut! Vi fick nämligen förmånen att få ställa en av originalmedlemmarna mot väggen, varsågoda här är B.B Stiff (Urban Landgren)!

Kunde du föreställa dig vad skulle hända när du hoppade på Rednexprojektet en gång i tiden?
Nä det kunde ingen! Det blev extremt stort och i Sverige har man bara sett och känt av en liiiten del av allt vi gjort över världen. Det var lite skämtsamt gjort från början, med bara en låt i bagaget. Det turnérande bandet hade vi inte ens satt ihop då, utan det var mer tänkt som ett skivmaterial bara. Vi kände väl ändå att det fanns en hitpote
ntial i Cotton Eye Joe och att den inte lät som något annat. Men sedan skulle man ju få andra att se/känna det också. :)

Kunde du ens drömma om den otroliga popularitet som ni fick mer eller mindre över en natt, eller var det mer tänkt som lite sysselsättning för stunden?
Lite så kanske! Vi alla höll dock på musik i olika konstellationer, egna studios och jobbade med både eget
och material till andra. Snabbt gick det som sagt. Vi låg väl etta i närmare 15 länder om jag inte minns fel på bara 3 veckor. Det har nog aldrig hänt tidigare. :)

Rednex i all ära, men som musiker så gissar jag på att du har lite andra preferenser privat? Vilken/vilka är favoritgenren, eller är du allätare?
Tyvärr allätare får man väl säga, vilket kanske inte alla tycker är så kul att höra då många ofta vill placer
a personer i fack. :) Men som producent och låtskrivare även till andra så gäller det att snappa upp, lyssna och hitta kvaliteter i mycket annat också. Bredda sig musikalsikt och ha ALLA sinnen öppna. Så jag ser kvalitet i det mesta jag hör och kan förstå folk, vilket förstås inte betyder att jag väljer absolut precis allt då jag skall sätta på en skiva själv. :)

Men melodiös Rock går alltid hem, Toto, Journey mfl tex. Country Rock, Soul/funk, Klassiskt (Bach, Paganini, Johann Pachelbel mfl.) Jazz, Visor, Folkmusik. Sedan en hel del av Dance, Elektronic, Hip-Hop etc. Zedd, Alesso, Avicii, Calvin Harris, Deadmau5, Madeon etc. etc.

Jag har även hört rykten om att någon av medlemmarna hade en bakgrund inom Black Metal, är det något du kan ge lite insiderinformation om?
Hmm…. Black Metal vetesjutton, men visst. Några band har nog passerat, framför allt kanske ur den första vågen. Som Venom mfl. :)
Men annars väldigt mycket annan metal absolut. Och hårdrock i den gamla skolan så som Deep Purple, Ac/Dc, Van Halen, Rainbow, Iron Maiden, Saxon, Ozzy och många många fler, dessa har gått varma hos oss alla. :)

Vad jag också är väldigt nyfiken på är alltså att det på nätet florerar ett rykte om att någon med artistnamnet "Keuron" lirade trummor i Sundsvallsbandet Haimad för att sedan gå över till Rednex. Är detta något du känner till och vet vem det var?
Ingen aning. Stämmer detta så är det i alla fall någon av fake-medlemmarna, ingen av oss. Och vart dessa kommer ifrån och har gjort innan har jag ingen aning om tyvärr.

Men dom har inte haft någon ”riktig” trummis med sig på scen i alla fall, det vet jag. Då har i så fall denna person lagt stockarna på hyllan och sedan greppat en banjo eller fiol och fakeat med som en dummy-rekvisita. För det är så dom jobbat. Mer som en teaterakt kring namnet Rednex, inget livespelande.

Men vi, originalet, har faktiskt två trummisar i bandet, men som även hanterat annat, även om huvudinstrumentet varit trummor sedan barnsben.
Både Bobby Sue och Billie Ray är trummisar från början. Men dessa har inte spelat i just det bandet du nämner.

Vilket är det stoltaste ögonblicket i karriären? Något speciellt minne som gör dig extra lycklig?
Oj, det var mycket svårt….. kommer nog inte hitta något speciellt. Det har varit mycket man varit med om som betytt mycket i alla fall.

Många kungar, presidenter samt ”vanliga” människor som satt sista spår över åren. Även om man inte kan som placeras direkt som tex. stolthet, lycklig så finns som sagt mycket. Men ett privat gig för kungen av Marocco var ganska kul och effektfullt, möte med hans husdjur en Panter tex. :) Nyårsafton i Berlin med 1,1 miljoner i livepublik framför scen…. etc. etc. Nä det här kan göras alldeles för långt känner jag. :D

Man har gjort tusentals spelningar där dom flesta ha tillfört nått speciellt i minnesbanken. :) Många videoinspelningar för låtarna som vi spelat in runt om i världen har också varit härliga. Tex. Mallaga, flera ställen i USA, Belgien, Sverige, Malindi i Kenya mfl. Asien turné är alltid intressant och mycket händer på dessa som är... ”annorlunda”. Rednex Dataspelproduktion var kul. Att så många låtar blev singlar och hits av första plattan var förstås kul.
Att fått vara det bandet som fått vara med i Top of the Pops i London flest gånger genom tiderna är också lite uppkäftigt. Där flera av dom största inte ens fått vara en enda gång. Det har alltid varit det viktigaste programmet sedan 50-talet. ;)

Vissa möten med andra artister har givit en vänner för livet, sådana som man kanske haft helt felaktig känsla kring från början, men som visat sig vara underbara människor. Stora festivalgig eller TV-inspelningar brukar vara nice, då man träffar varandra igen, olika artister och band som man annars träffar sällan. Deep Purple, Sting, Celine Dion, Lionel Ritche och alla de som låg på samma skivbolag som oss, tex. Back Street Boys, Britney Spears mfl.
Möten med människor oavsett yrke och position är alltid intressant och härligt tycker jag. :) Därför så brukar jag alltid då man är ute på gig och turné försöka hitta egen tid då jag bara kan vandra i väg och träffa människor. Nattmarknad i Korea, julmarknad i Österike etc. etc.

Jag känner givetvis till att erat namn använts på ett ganska "smaklöst" sätt efter att ni originalmedlemmar lämnat. Du nämnde tidigare att det också använts i sammanhang ni helst inte vill bli förknippade med. Nyfiken som man är så undrar jag om du tänker på något speciellt?
Egentligen det mesta som skrivit och gjorts dom senaste 8-10 åren skulle jag nog vilja säga, utan att gå in på specifika händelser. :) Då man började misshandla namnet och musiken helt enkelt, och gick in för att lura folk med att vi som originalband vore involverade på nått sätt.
Man har tex. använt våra ansiktet på biljetter och små lokala affischer tex. utan tillåtelse. Då förstår man ifall besökare blir sura och känner sig lurade då dom betalt för en biljett och tror att dom kommer få se det äkta.

Det lilla som försökt släppas som ”ny” musik efter det att vi originalmedlemmar lämnat och gick i paus är inget vi står för. Det har inte hållt kvalitet tycker vi och känns långt ifrån det ärliga i originalet. Det är inte mycket förstås som man försökt släppa, utan det man mest gjort är ju att åka runt som olika cover-konstelationer och köra våra gamla låtar. Men då det kommer ner på en nivå då tex. 2 personer åker runt och mimar till oss, inviger små köpcentran etc. i Rednex namnet, då känns det förstås fel. Då tar man ner det på en så tråkig nivå, och försöker bli folklig och tjäna poäng på fel sätt anser jag.
Det är lite som att spotta våra gamla fans i ansiktet, dom som alltid gillat det rebelliska i oss. :)

Men men, vi ville inte ta det så långt till rättegångar etc. För vi kände oss klara med allt. Dock så blev det tillslut en rättegång rörande just användning av namnet utan rättighet etc. Men det var efter 20 talet tillsägelser under flera år. Någonstans finns det alltid en gräns.

Har du några favoritböcker eller författare?
Jag hade önskat att jag haft MYCKET mer tid för att läsa böcker. :.( Men skulle jag slå ut snittet per dygn dom senaste 20 åren av ledig tid så kanske det skulle vara 4-5h max. Och den tiden får sömnen plocka. :) Sena kvällar i studios förstås också…... Så att hitta någon favorit författare är svårt.
De böcker man ändå hunnit med att försvinne i har varit rekommendationer från andra som bara landat i knät.

Vilken är din absoluta favoritfilm genom tiderna?
Hmm, The Deer Hunter gillar jag mycket och sedan The Holiday som en feel good film. :) Men det finns myck
et bra, men det är nästan samma där, man hinner inte se allt man vill. Filmen Het linje med Kurt Russel är bra, gamla musikfilmen Sound of Music. Jag är en sucker for James Bond filmerna också. ;) Men, jag VET att jag har många, säkert mycket bättre i huvudet någonstans. Men dessa kommer jag nog på då jag skickat iväg mailet. :D

Ett annat band från 90-talet är ju Drängarna, vad har du för åsikter om dem? Bra eller mest ett Rednex-plagiat?
Ha ha, känner flera av dom väl. En av killarna fick äran att producera ett par av våra videos lite senare. Tex. låten Hold me for a while! Stor internationell musikvideoproducent idag. Njae, musiken kanske inte faller mig helt i smaken. :)
Men även dom fyllde väl sin funktion, och gillar folk det så är det alltid bra. Det var många fler plagiat eller copycats både då och nu. Vissa erkänner det, vissa inte.

Vi skrämde skiten ur Drängarna första gången vi träffade dom. (Vi hade samma produktionsbolag under en tid.)
Det är en lång historia, men det slutade med att dom ville smälta ner i en soffa och bara försvinna då dom trodde
vi skulle slå ihjäl dom då vi blev ensamma med dom i ett rum och dom visste allt dom faktiskt snott till sin musik.

Men det slutade med att vi kramade dom och skrattade efter det att vi skrämt dom, mest genom att bara titta på dom. :D

Har du någon koll på den Folk/Black metal-våg som blivit poppis på senare år? Typ Fintroll och sånt. Kan man blanda folkmusik med allt?
Inte stenkoll på just dom, men lite annat. Ja jag tycker att ALL musik kan blandas med allt, det är det som gör att det uppstår nytt intressant. Ibland kanske man vill att lite mer respekt och kunskap skall finnas kvar och visas också. Men jo det tycker jag, blanda på bara. Tänk bara hur mycket nytt som kommit från Jazzen, Rocken och utvecklats till helt nya stilar genres som är stora idag. Alla latino-utsvävningar som blivit nytt etc. That´s nice! :)

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Känns som han lite knyter ihop säcken med lite mer hjärta och innehåll i sina texter. Men texterna på dom tidigare albumen speglade ju honom då, och den tiden. Nu är han inte 20 längre och saker händer i folks liv också speglar förstås av sig i det man gör. Jag tycker det är bra och modigt att man våga visa olika sidor, och det tycker jag att han till viss del gör nu för tiden.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Nu kommer vi tillbaks till samma som med böcker och annat. Hinner aldrig följa serier etc. :.( Jag tittar en del på TV, men oftast mest som ett sömnpiller då jag gärna vill ha lite ljud runt omkring. Annars ligger jag och funderar och löser världsproblem i tystnaden och somnar aldrig. :)

Senast jag följde serie var väl kanske på 80-talet. Falconcrest, Det fattiga och det rika, Rötter, Dallas mfl. ha ha…
Nu finns det för mycket. House har jag kollat på en hel del, Fraiser och annat lite äldre. Men, ärlighetens namns så tror jag att jag aktar mig för att se serier,
för jag är rädd att fastna för att det är bra. Då kommer jag inte ifrån och kan göra vettigare saker. :)

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Inte sett, vad jag vet i alla fall. Men jag kan ju försöka ta det som en uppgift att försöka hinna med under den närmsta framtiden. :)

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Gillar alla, dessa har jag faktiskt följt ganska bra. (dock inte Arne Dahl, inte hunnit) Även Johan Falk, där vissa skådespelarprestationer kanske inte alltid är dom bästa, men många manus etc. kan vara bättre än andra i genren. Svenskar är bra på att göra ”kriminalare” och har alltid varit. Jag har själv faktiskt varit med lite i en krim-film som heter Sleepwalker (svenska originalet, blev Hollywood rulle av den också.)

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Ett fint vin eller kanske det thailändska guldet Mekong är något som faller dig i smaken?
Ett rött speciellt Coppolla vin kanske, kolsyrat vatten, friskt källvatten, Schweppes bitter lemon….. tillfället, land och temperatur får ofta avgöra för att njutningen skall bli bäst. Är jag ute och vandrar i lappland och hittar en ren fjällbäck, då vill jag igen ha en Gin Tonic tex, men det kan passa som handen i handsken vid ett annat tillfälle. :)

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju (utöver er själva) tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något du uppskattar?
Så rätt! ABBA absolut, Europe riktigt bra i sin genre, särskilt det gamla man nästan växte upp lite med. Roxette har jag haft svårt att fastna för, även om jag absolut kan plocka ut låtar som jag tycker är bra. Sverige har EXTREM
T mycket bra i galet många genres. Där är vi helt unika. Visa, Pop, Rock, Jazz, Electro…vi har allt. Cornelis, Thore Skogman, Avicii, Evert Taube, Yngwie Malmsten, Max Martin, Andreas Carlsson etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc.etc. etc. etc. tar aldrig slut.