Urban Granbacke (Gates of Ishtar/Era of Ephemeris)

Efter några utflykter till sportens fantastiska värld går vi nu åter tillbaka det glada 90-talet och dödsmetallen. 2017 hade Century Media den goda smaken att återsläppa Gates of Ishtars samtliga tre plattor i riktigt fina utgåvor och som sig bör så väcktes en del tankar när plattorna återupptäcktes och avnjöts på redaktionen. Vi tog ett snack med Urban Granbacke (då Carlsson) som medverkade på deras svanesång ”At dusk and forever”, släppt 1998.

Vad sysslar du med just nu? Håller du fortfarande på med musik?
Jo då, musik håller jag fortfarande på med. Efter GATES OF ISHTAR så var jag med ett tag i det som idag är THE DUSKFALL. Hade på den tiden 3 st jobb för att få ekonomin att gå ihop, så jag valde att hoppa av THE DUSKFALL. Kändes inte rätt att vara kvar som en bromskloss för de andra då vi var på väg att få ett skivkontrakt. Efter THE DUSKFALL så har jag varit lite i skymundan pga olika anledningar, men musiken fanns alltid där. Varit med i lite olika band genom åren, stora som små. Idag har jag ett melodic death metal band som heter UNFOLDED som släppt ett demo, men nu ligger lite på is. Annars har jag fullt upp med ett symphonic metal band (med influenser från melodic death metal, progressiv musik och 80-tals rock) som heter ERA OF EPHEMERIS som precis spelat in första skivan som heter "AMONG THE STARS". Väntar i skrivande stund på att mixningen av skivan samt att musikvideon ska bli klar. Där har jag skrivit all musik, så det är lite nervöst att få se vad folk kommer att tycka om den. Vi kan hittas på Facebook, Instagram samt på Youtube.

Hur gick det till när du blev medlem i Gates of Ishtar?
Micke (Mikael Sandorf) och jag bor båda i Luleå. Det är en ganska liten stad. På den tiden var det inte var så många som lyssnade på metal, så då visste alla vem alla var som lyssnade på den musikstilen. Då repade de flesta ungdomar i Luleå, oavsett genre, i något som kallades för "Musikhuset". Det var en nerlagd skola där lektionssalarna blivit replokaler. Jag hade ett annat band som delade replokal med GATES OF ISHTAR. En dag fick jag förfrågan om jag ville vara med som gitarrist vilket jag tackade ja till.

Har du några speciella minnen från inspelningen av plattan ("At Dusk and Forever")?
Minns att mot slutet av inspelningen var jag väldigt trött. På den tiden gick jag i gymnasiet , så jag gick i skolan på dagarna och så fort jag kom hem åkte jag till studion för att spela in. Sov kanske 2 timmar per natt under de veckor vi spelade in. Så för att få lite extra sömn så sov jag på bussen till och från skolan samt på rasterna. Mot slutet av inspelningen somnade jag flera gånger i studion när jag inte själv spelade. En annan grej var att Micke var förkyld så det var osäkert om han skulle klara av att spela in sången. Vi diskuterade om eventuellt någon annan skulle spela in sången, men lyckades övertala Micke att spela in själv i alla fall.

Hade ni fler plattor på G eller var det redan klart att detta var den sista med Gates of Ishtar?
Pga att originalmedlemmarna inte var överrens om vem som ägde bandnamnet osv, så valde Micke att lägga ner GATES OF ISHTAR efter "At dusk and forever" och starta upp det som idag heter THE DUSKFALL. Så THE DUSKFALL är det som skulle varit GATES OF ISHTAR om Micke fortsatt under det namnet.

Något som ofta brukar tas upp i samband med Gates of Ishtar är skivomslagen. Mest omtalat är ju ”Dawn of Flames” men då du ej kommit med i bandet vid denna tid så koncentrerar vi oss på ”At dusk and forever”. Hur gick det till när omslaget valdes ut och fick ni se det innan och ”godkänna”? Kombinationen Invasion Records och skivomslag slutade ju ofta i missnöje.

Skivbolagschefen skickade oss omslaget för att godkänna det vilket vi gjorde. Kanske fanns det fler omslag att välja på, men det är inget jag minns. När skivan väl var släppt visade det sig att någon på Invasion Records stulit omslaget från någonstans. Då fanns redan skivan på marknaden så vi kunde inte "stoppa pressarna". Hade vi vetat att omslaget var stulet hade vi självklart inte valt det. Så för att slippa stämningar så valde vi att byta omslag.

Mer om skivomslag, när ”At dusk and forever” nyligen återsläpptes av Century Media fick den (precis som den andra två plattorna) ett nytt, grymt läckert omslag, som jag antar att du också är nöjd med? I dessa återsläpp så följer det även med ett instick där man kan skåda originalomslagen men på just ”At dusk and forever” så känner jag inte igen bilden som skall föreställa ”originalomslaget”? Vad är detta för bild?
Omslagen är grymt snygga! Jag hade inget att göra med dessa nya omslag. Det där "originalomslaget" känner jag inte igen, så det kan jag inte svara på vad det är för något.

Vad tycker du om "At dusk and forever" idag?

Självklart så finns det saker som kunnats görats bättre, men vi gjorde vårat bästa och mer kan man inte göra. Man måste ha i åtanke på att idag spelas allt in på dator. Finns inget som man inte kan redigeras. Man kan i efterhand ända ljud och effekter på de intrument som man inte är nöjd med. Vi spelade in på rullband. För varje gång man tröck på play/record så nöttes bandet och ljudkvallitén försämrades. Inte mycket, men ändå. Så pressen att spela in på så få tagningar som möjligt fanns där. Det ljud som spelades in var det som man fick använda. Gick inte att ändra i efterhand. Men för att sammanfatta det så är jag nöjd med resultatet. Tycker att ljudteckninkern, Göran Norman, gjorde ett bra jobb. Låtarna tycker jag blev bra med tanke på att de mesta gjorde vi i studion under tidspress. Tur nog så var Micke en riffmaskin. Det räddade skivan. Jag var för blyg på den tiden för att våga skirva så mycket riff. Det få riff jag bidrog med är inte ens värt att nämnas. Så hade inte Micke sprutat ut riff som han gjorde och Oscar (Karlsson) varit en sån fantastisk musiker och trummis så vet jag inte om skivan hade blivit av.

Har du några roliga minnen eller ankekdoter från tiden med Gates of Ishtar?
De mesta minnena ang. GATES OF ISHTAR som jag har kvar är från tiden i studion. Lärde mig otroligt mycket från den inspelningen. Jag minns ganska starkt när Oscar spelade in trummorna på en av de första tagningarna kom in och lyssnade igenom låten. På hela den låten så var det ETT specifikt virvelslag han inte var nöjd med, vilket gjorde att han spelade om hela låten. Att han var så noga la sina spår på mig som finns kvar än idag. Att man måste lyssna på ALLA detaljer och inte nöja sig med att det låter "ok", utan att det ska vara så nära pefekt som man kan få det. Ingen av oss blev arg eller less på att vänta när någon vill göra en tagning till för att få det bättre. Det uppmuntrades istället.

Vad har du för favoritband/artist?
Det var en svår fråga. Kan nog inte bara välja ett band/artist, men Queen har jag alltid tyckt om och lyssnar fortfarande på. Andra band/artister som jag gillar skarpt är ABBA, Hans Zimmer, Christian Älvestam (Solution .45 m.fl), The Beatles, Per Nilsson (Scar Symmetry m.fl), John Williams, In Flames osv. Ja, listan kan göras lång. Jag har en förkärlek för melodier/harmonier. Så musiken som släpptes på 80-talet, vare sig det är från en artist, band eller från en film, är det som ligger närmast hjärtat. Den eran har alltid påverkat hur jag har spelat och skrivit musik.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Soundtracket till "Band of brothers" ligger nog i på första plats. Michael Kamen gjorde ett fantastiskt jobb enligt mig. Lyssnar på det albumet flera gånger i veckan. Queen "Greatest Hits 1" var mitt första album som jag köpte av dom och som verkligen fick mig att fastna för dom. Några andra skivor som är några av mina favoriter av olika anledningar är Judas Priest "Painkiller", Helloween "Keeper Of The Seven Keys part 2", Pantera "Cowboys From Hell", Emperor "In The Nightside Eclipse", Dissection "Storm Of The Lights Bane", Within Temptation "The Silente Force",In Flames "Whoracle", Metallica "Master Of Puppets", Toto "Toto IV" osv. Samma här så kan lista göras lång.

Har du några favoritböcker/författare?
Mig veterligen så har jag läst alla böcker som Dan Brown har skrivit och gett samtliga 5/5. Frank Herberts bokserie "Dune" är också fanastiskt bra. J.R.R Tolkiens "Bilbo - en hobbits äventyr", "Sagan om härskaringen" och "Silmariillion" ligger högt upp. "Tunn luft" av Jon Krakauer kan jag rekommendera.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
"Band of brothers", "Dune", "Da Vincikoden", "Indiana Jones" filmerna, "The hobbit/Lord of the rings", "Star wars" osv. Min favorit genre inom film idag är äventyr/fantasy. Då jag i tonåren bara såg skräck så tror jag att jag såg för mycket och blev less, och har aldrig riktigt gillat skräckfilmer efter det.

Vilka Death/Black band från 90-talet tycker du var de bästa?
Emperor, Death, In Flames, Sadist, At The Gates, Dissection, Cannibal Corpse. För att nämna några...

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Tja, jag hade ganska många skivor tidigare. Men har inte alls så många kvar av olika anledningar. Tappat i flytt, lånat ut och aldrig fått tillbaka, sålt osv. Detta är långt ifrån den första skiva som jag ägt eller köpt, men det var den första som jag var ensam till stan och köpte själv på skivaffären. Jag minns ståhejet när den kom till butikerna och dom var ju ungdomsfavoriterna, så av nostalgisk anledning så säger jag Metallica "...and justice for all". Har i och för sig en signerad skiva av och med Janne Schaffer.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Har tyvärr missat den skivan så jag kan inte svara.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Ligger efter ganska mycket när det gäller filmer/serier så jag försöker ta ikapp så gått det går. Finns säkert massor av bra serier där ute som jag än inte hunnit se. "Band of brothers" är min favorit, fast det räknas ju som mini serie. "Games of thrones" är nog en av få serier som jag tycker började bra och blev bara bättre och bättre för varje säsong. Jag minns när "Twin Peaks" gick på TV när jag var liten. Jag fick inte se den för mina föräldrar då den, med dåtidens mått, var för läskig enligt dom. Min storasyster fick se den, vilket självklart var otroligt orättvist tyckte jag. Hon älskade serien från avsnitt ett. Säsong 3 av Twin Peaks har jag inte hunnit se än. Men jag kan nästan lova att det kommer bli ett maraton med min syster någon dag.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Punch Drunk Love, The Royal Tennenbaums eller Birdman?
Mestadels av min vakna tid går åt att jobba eller ta hand om dottern. Får jag tid över så läggs det på mitt band "ERA OF EPHEMERIS". Film/TV blir det tyvärr inte så mycket, så de titlar du nämt har jag inte hunnit se.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
De tidiga "Beck"-filmerna med Peter Haber var ok. Har dock inte sett alla. Vissa av "Wallander" var också ok. "Roland Hassel" med Lars-Erik Berenett vill jag minnas att jag gillade, men det var många år sedan jag såg dom. Har alltid haft lite svårt för Svensk film oavsett genre. Men vissa äldre filmer som "Jönsonligan" filmerna (med bland annat Gösta Ekman), "Släpp fångarna loss - det är vår" och "Strul" gillar jag.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Har en förkärlek till kaffe! Är sällan som koppen är tom. Dricker oftast vatten till maten. Så det är vatten men framförallt kaffe jag dricker mest. Kan ta en öl vid vissa tillfällen.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något som faller dig i smaken?
Absolut! ABBA och Europe gillar jag skarpt. Roxette tycker jag är det bästa från Per Gessle. Jag har en förkärlek för Svensk schlager/pop från 70- och 80-talet. Typ som ABBA, Blåblus/Blue Swede osv. Dom hade en viss stil på den tiden som jag älskar. Snygga melodier och vackra ackord. Väldigt catchy och lättlyssnat. Även om jag inte har implementerat det allt för tydligt än så länge i "ERA OF EPHEMERIS" så är jag starkt färgad av Svensk schlager/pop då det var en stor del av min uppväxt.