Urban (Tad Morose)

Hej Urban, hur är det? Vad händer med Tad Morose just nu?
Hej själv! Bara bra tack. Vi släpper 'Matters of the Dark' idag. Repar en sväng ikväll och åker ut i Europa med Demon i Februari/Mars.

Vad är nytt på livefronten?
Låtar från nya skivan? Nej, seriöst. Det som är nytt och på gång är att vi åker ut med Demon. Det blir Belgien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, frankrike och GB.

Varför tog det 3 år från "A Mended Rhyme" till "Undead"? Jag antar att skivbolagsbytet till Century Media hade en viss roll att spela i det hela..?
Helt rätt. Det var faktiskt precis det som var orsaken.

Jag har för mig att ni hade stämpeln "progressiv metal" för ett par år sen, men nu tycker jag att det låter mer metal och mindre progressiva element. Hur skulle du beskriva musiken ni spelar?
Det är svårt och kanske tom dumt att sätta stämpel sin egen musik. Vi brukar väl säga att vi spelar Metal. På så vis har vi fler fönster att leka med.

Vilken musik lyssnar du på själv?
Allt som Ronnie James Dio sjunger på. Förutom det så går all klassisk metal och lite annat som Yes, Saga och gamla Genesis tex.

Vad tycker du om den svenska metal-scenen av idag? Bra, dålig, hopplös osv.
Svårt att säga. Det finns många bra band. Sen är det lite sämre ställt med scener, fast visst finns de. Överlag så vill jag ändå inte klaga.

Vad gör du utanför Tad Morose, övriga intressen?
Jag spenderar otalet timmar framför monitorn. I övrigt uppskattar jag att spela spel som Axis & Allies, Supremacy, INWO, diverse Games workshop spel och annat.

Slutligen, namnet Tad Morose. Vad betyder det och var fick ni det ifrån? Hur ska man uttala det?
Den var ny :-) Namnet har inget med den egentliga betydelsen att göra. Det var helt enkelt så att Krunt läste en artikel om Michael Schenker i en gitarr-tidning, (minns inte vilken), och såg uttrycket 'Tad Morose'. Han fastnade för det och så var det med den saken.

Intervjun var gjord av: David A, 2002

Line up:
Christer 'Krunt' Andersson - Guitars
Urban Breed - Vocals
Anders Modd - Bass
Peter Morén - Drums
Daniel Olsson - Guitars