William "Dr. Philm" Oudhuis

Minns ni filmfrågesporten ”Popcorn” som sändes på SVT för ca 10 år sedan? Isåfall hoppas vi att ni även kommer ihåg domaren i programmet, William "Dr Philm" Oudhuis, som med sin expertis och karisma snabbt blev en favorit hos oss på T.C Crew. Det gör ju inte heller saken sämre att han även varit i skribent i det eminenta fanzinet "Video Ferox", som var något av en bibel på T.C-redaktionen under VHS-eran. Nu över till "Dr. Philm".

Vad sysslar du med nuförtiden? Några nya projket på G?
Jag jobbar numera som programutvecklare på Mastiff. Det innebär att jag hittar på nya tv-programidéer som vi säljer in till tv- kanalerna.

Eftersom man på den gamla goda tiden lusläste Video Ferox vet jag att du var med som skribent i några nummer av denna underbara blaska. Med artiklar om allt från Cannibal Holocaust till Åsa-Nisse filmer så föll den självklart oss Tisselskogare i smaken. Hur började din karriär på tidningen? Är du fortfarande intresserad av den typen av filmer (giallo/sleaze/cannibal etc) som det mestadels skrevs om?
Jag lärde känna tidningens skapare Johan Karlsson på den gamla goda VHS-bytartiden. Vi bytte en hel del film och filmaffischer och pratade mycket i telefon. Efter ett tag frågade Johan om jag ville skriva i tidningen och det var klart att jag ville. Vi har sedan dess blivit vänner privat och ses fortfarande någon gång om året. Vid sidan av Black och Salong Finess tycker jag att Video Ferox är Sveriges bästa fanzine genom tiderna.

Var fick du iden till din roman "Hemtjänsten"? Någon särskild inspirationskälla?
Jag jobbade en sommar i hemtjänsten och där var där idén föddes.

Då flera av oss alltid haft ett gott öga till den italienska giallo-genren har det genom åren avnjutits några sköna rullar på T.C-redaktionen. "One on top of the other", "Deep Red", "Short Night of the Glass Dolls", ja, favoriterna är många. Vad har du själv för giallo-titlar i toppen? Kanske har du även några mindre kända verk att tipsa om?
Det varierar lite från dag till dag, men en av mina absoluta favoriter är Sergio Martinos Next!/Lo strano vizio della Signora Wardh. Tycker överlag väldigt mycket om Martinos gialli som exempelvis Tutti I colori del buio och Torso. Av de mindre kända gillar jag Sergio Pastores Crimes of the black cat. Vissa anser att Luigi Bazzonis Footprints on the moon tillhör giallogenren (själv håller jag inte med), men om man räknar den som giallo så är den också en favorit.

Har du några roliga minnen/anekdoter att berätta om från tiden med Svts "Popcorn"? Om jag inte minns fel tipsade/pratade du ibland om en del  obskyra titlar från t.ex Jodorowsky? Jag antar att det var ganska trevligt att kunna sitta i SVT och tipsa om personliga favoriter?
Tror inte jag har så många anekdoter därifrån. Det roligaste var precis det du nämner, när jag visade ett klipp från Jodorowskys Holy Mountain och pratade lite om den. Den är en bedrift jag är väldigt nöjd med – att visa klipp från Holy Mountain på bästa sändningstid i familjeprogram på SVT.

Hur fick du smeknamnet Dr. Philm? Något som hängt med länge eller myntades uttrycket i tidigare nämnda "Popcorn”?
Det var Anna Mannheimer som kom på det och det hängde sedan i när jag pratade film i radioprogrammet Mannheimer & Tengby. Sedan dess har det fallit i glömska. Och det är nog lika bra det.

Vad har du för favoritband/artist?
Även det varierar från dag till dag. Men några favoriter är Samhain, Death in June, Front 242, Borghesia, Celtic Frost, N.W.A mm

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Svårt att säga… City of the living dead, Spetters, Beyond, Saló, Det Todesking mm

Har du någon regissör som ligger lite extra varmt om hjärtat?
Varierar ständigt… Lucio Fulci, Rainer Werner Fassbinder, Jean Rollin

Har du några favoritböcker/författare?
Svårt att säga… Alain Robbe-Grillet, Yukio Mishima, Jean Genet, Lotta Lotass kanske.

Som den hårdrockare jag är så är jag väldigt nyfiken på om du har några favoritband inom denna genre? Är det isåfall främst gammal hederlig hårdrock som gäller eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Absolut! Den första skiva jag köpte som tioåring var Celtic Frosts To Mega Therion och de är fortfarande stora favoriter. Finns många andra band inom genren (eller däromkring) jag gillar, typ Sodom, WASP, S.O.D, Venom, Suicidal Tendencies, Slayer, Possessed. Gillar mycket Death/Black också, är vansinnigt förtjust i Darkthrones A blaze in the northern sky, Bathorys två första plattor, Burzums Filosofem, Cemetarys An evil shade of grey.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Ser mycket på tv-serier. Gillar väl de gamla vanliga, Walking Dead, OZ, The Shield, The Wire, Girls, Breaking Bad, The Killing mm. Bäst på sistone är nog The Knick och Peaky Blinders. Såg de två tre första säsongerna av Game of Thrones, men sen tappade jag sugen efter att jag tröttnade på alla relationer och intriger som jag inte hängde med i…

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass, The Road eller Birdman?
Jag ser mycket mindre på film än förut. Blir mest tv-serier. Kick-Ass har jag för mig var rätt kul, The Road var rätt trist och Birdman har jag inte sett ännu.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Jag har inte hört ett enda album av Magnus Uggla. Har faktiskt ingen aning.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Tror jag gillar Wallander bäst.

Har du någon favoritdryck när det riktigt skall njutas av livet? Är det helt enkelt ett glas rött som gäller? Eller kan det kanske slinka ner lite av det thailändska guldet Mekong eller varför inte en Mummelmann?
Absinth, whiskey sour, Minttu, öl.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju t.ex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Abba har ju gjort en del bra låtar. Annars har jag ingen direkt relation till dessa.