Zrinko Culjak (Cemetary)

Återigen så är det dags att grotta ner sig i dödsmetallen från det tidiga 90-talet och denna gång tog vi ett snack med Zrinko Culjak, Cemetarys basist från de tidiga åren (1989-1993). Cemetary har med sin unika stil alltid varit ett favoritband på redaktionen så det var väldigt intressant att få svar på alla våra funderingar och en liten inblick från de tidiga åren.

Vad sysslar du med just nu? Håller du fortfarande på med musik eller är det mest "vanligt" jobb som gäller?
Förutom att vara trebarnsfar så är jag musiklärare på grundskolan sedan många år tillbaka. Jag spelar i olika band dock inget inom hårdrocken då jag numera är saxofonist. Ett av banden som jag spelar i, är Rhythmus Modern (Tysk-Latinomusik???). Vi är ett svängigt instrumentalt åttamanna band med snart 20 år på nacken. Detta band är säreget och vi har förbaskat roligt tillsammans. Vi finns på Spotify och andra plattformar om man vill bekanta sig lite närmare.  https://open.spotify.com/artist/3jo5gx8M5ZLv6nYNvzzwyB?si=hM5G414QQVyMBaTNuRufaA

Hur gick det till när du blev medlem i/startade Cemetary och kom i kontakt med dödsmetallen? Du var väl med ända från början?
Vi lärde känna varandra vid 11-12 års ålder så vi hängde en hel del tillsammans under grundskoletiden. Vi hade musiken som gemensam nämnare och någon gång under 1989 frågade Lodmalm mig om jag ville spela bas i ett band. Innan mig fanns det en tidigare bassist men han var nog bara med i någon månad eller några rep men har inte koll huruvida bandet då kallades Cemetary eller inte. Med mig, Lodmalm och Juha Sievers så var det vi som däremot spelade in första demon ”Incarnation Of Morbidity” och det i självaste Sunlight med Thomas Skogsberg.

Varför slutade du i Cemetary redan efter andra plattan "Godless Beauty”?
Ibland kommer man till ett vägskäl där beslut måste tas. I mitt fall blev det att jag ville gå vidare med musik där musiken stod i centrum utan massor med andra saker som kom emellan, och som stjälpte den gemensamma kreativa processen. Att spela i band, enligt mig, kan likställas med att vara i relation där det måste finnas ett givande och tagande i flera aspekter. Finns inte detta, så går man vidare.
I och med mitt utträde ur Cemetary, i början av 1994, så valde också trummisen Juha och gitarristen Christian att lämna bandet, som ett gemensamt beslut av oss alla tre. Dock vill jag poängtera här att jag beskriver enbart min individuella orsak till beslutet. Vi fortsatte sedan som trio och snöade in på psykedelisk rock. Efter några år med trion så sadlade jag på allvar om till saxofonist och börjar intressera mig för musikteori och improvisation. Jag gick några år på olika folkhögskolor runt om i Sverige, och slutligen landade jag på Musikhögskolan i Göteborg för att bli legitimerad musiklärare.
Det har genom åren, gått olika rykten angående vårt utträde, bl.a. att vi blev sparkade från bandet, men detta stämmer inte. Det som är korrekt är att vi tre ville fortsätta på egen hand med något annat.

Spelade ni mycket live eller gjorde i någon turné på den tiden? Något särskilt roligt minne som har med detta att göra?
En turné som var väl värd att minnas var ´93 med Benediction och Atheist. Vi åkte runt i fem veckor med dessa gossar. Mycket hände under dessa veckor, mestadels fantastiska minnen men ett antal farliga situationer. Allt från publikens scenanstormning i Essen, poliseskort från Poznanspelningen (tror jag) pga. av ett massivt slagsmål mellan skinheads-scenvakter och publiken, elstötar i Budapest, brutna ben i turnébussen samt mycket annat roligt och knasigt.

Har du några roliga minnen från inspelningarna med Skogsberg i Sunlight? Jag tänker särskilt på "Godless Beauty" då det är en av mina abosluta favoriter med låtar som "And Julie is No More" & By My Own Hand".
Med den plattan så hade vi två intensiva veckor i Sunlight. Vi sov där i sovsäckar och levde ”rock ´n roll” livet. Det var lärorikt att observera Skogsberg när han arbetade med oss ynglingar. Godless Beauty är speciell och jag förstår mycket väl att väldigt många har den som favorit. Jag kan minnas när vi spelade in låtarna och de började ta form med Skogsbergs fingerfärdighet. Under dessa två veckor kände vi en stolthet av vad vi hade åstadkommit. Lodmalms texter var fantastiska och gav, enligt mig, en riktigt bra tyngd till väldigt bra låtar.

Har du någon kontakt med Lodmalm nu för tiden? Har ni i så fall någonsin pratat om någon "återförening"? Nu för tiden är det ju inte bara Gyllene Tider som kör återtåg, utan det känns faktiskt som de flesta av alla gamla death metal band från 90-talet kört minst en sväng vid det här laget.
Det har hänt, genom åren, att våra vägar har korsats ibland, då vi har gemensamma vänner. Varken jag eller Lodmalm är några nostalgiker så någon återförening i originaluppsättning är inte aktuell. Sen är frågan om det har funnits något behov överhuvudtaget att spela live. Visst har vi båda fått frågan av andra om det blir någon återföring men jag gillar däremot Lodmalms sätt att förvalta minnet av Cemetary genom senaste årens diverse släpp, exvis vinylsingel av ”Incarnation of Morbidity”.

Minns du hur det gick till när ni fick kontrakt med klassiska Black Mark?
Lodmalm var vår kontaktperson och kan mer om detta än jag. Dock tror jag att Black Mark fick två olika demos (Incarnation of Morbidity och In Articulus Mortis) av oss innan vi fick skivkontrakt.

Har du några roliga anekdoter att berätta om från åren med Cemetary?
På vår turné med Benediction och Atheist så hamnade vi som sagt i olika situationer. Ett exempel var på en ledig kväll som vi tillbringade i Köpenhamn efter att ha varit i Göteborg och spelat. Där utbröt tumult, under natten, med ett annat turnégäng. Själv var jag dock inte med eftersom jag blev kvarglömd i Helsingör i 6-8 timmar. Vi hade en busschaufför som var helt urusel och han fick sparken så småningom under turnén. Stämningen mellan honom och oss andra var riktigt dålig. Att jag blev kvarglömd, var att toaletten inte fick användas på bussen, för det större behovet, så jag fick nyttja toaletten hos Helsingörstullen. När jag var färdig och kom ut till parkeringen så fanns inte turnébussen kvar, vi pratar om kanske 10 min.
Jag har fått det återberättat efteråt att busschauförren var stressad och ville komma iväg så inräkningen av turnésällskapet, innan avfärd, gick inte klockrent till samt att festen redan hade börjat bland oss i turnébussen. Jag tror att någon hade antytt, vid inräkningen, att jag hade gått och lagt mig. Ibland är det bra att dubbelkolla, hahaha!
Hursomhelst så under tumultet i Köpenhamn tillkallades polisen av någon och då blev det bråttom att komma iväg från ”brottsplatsen”. Någonstans i den stund innan bussen skulle åka så förstod man att jag saknades. Några kloka huvuden räknade till slut ut att ingen egentligen hade sett mig under Köpenhamntimmarna. Så småningom kom de tillbaka för att hämta mig hos Helsingörstullen i hopp om att jag var där. Jävlar vad lättad jag blev när bussen rullade in vid gryningen. Min kväll och natt spenderade jag tillsammans med två danska tulltjänstemän med fika och TV.

Vad har du för favoritband/artist?
Jag är allätare men de senaste 20 åren så har jag mer snöat in mig på extremare metal, de fyller kanske ett omedvetet behov då jag inte längre spelar dödsmetall.

Lyssnar du fortfarande något på Thrash/Death/Black metal? Vilka är/var favoritbanden i dessa genrer på 90-talet då det begav sig?
Autopsy, gamla Entombed, Bolt Thrower, gamla Testament och Slayer. Fick häromåret tips om ett band som ger lite Autopsy-vibbar och det är Morbus Chron. Riktigt bra musik men de verkar inte vara verksamma längre.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Hahaha. Nu får du ett spretigt svar eftersom varje skiva slår an en specifik stämning och gjort ett rejält intryck på mig.

Slayer - South Of Heaven (Den ultimata Slayer plattan med sin variation och dynamik)

Sade - Love Deluxe (Lågmäld brittisk soulmusik med starka melodier och vemodiga texter)

Sepultura - Beneath The Remains (Inner Self fick mig att köpa plattan efter att ha sett videon på MTV´s Headbangers Ball)

Behemoth - Evangelion (Underbart ursinne)

Opeth - Pale Communion (Gillar skarpt när sången lämnade growlandet och fokuserade på bara en typ av sång, en riktig bra platta. Började på allvar att lyssna på Opeth sedan Heritage plattan )

Massive Attack - Protection (Polerad, suggestiv och hypnotiserande musik)

Avishai Cohen - Continuo (Israelisk kontrabassist med enorm musikalisk palett)

Jeff Buckley - Grace (Säregen röst med annorlunda låtar)

Giovanni Pierluigi da Palestrina - Missa Viri Galilei (Han är förgrundsgestalt till den polyfona körsången. Mäktig upplevelse att lyssna på hans musik.)

Joshua Redman - Freedom in the Groove (Gött sväng med lekfullhet och utomordentlig saxofonist)

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Jag är inte någon större filmentusiast men brukade oftast kolla på splatter/skräckfilmer under tonårstiden. Detta hänger kvar även idag.

Har du några favoritböcker/författare?
Läser mestadels böcker kopplat till historia, fakta eller biografier. Det är innehållet som styr vad det blir. Genom åren har jag dock fördjupat mig i inbördeskriget i det forna Jugoslavien för att förstå de historiska mekanismerna som låg till grund för kriget. Intresset till detta är delvis att jag har kroatiskt påbrå.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? I så fall vore det intressant att veta hur många du ligger på och vilken du anser vara kronjuvelen i samlingen?
Jag har kvar alla skivor, kassettband, singlar och cd jag har köpt eller fått, så min samling är inte jättestor men någonstans runt 1500 st. Många plattor/kassetter delar första platsen men det är fyra som sticker ut och det är en signerad Black Sabbath ”Sabotage”, första upplagan av Autopsy´s ”Severed Survival” och Entombed´s originalkassett ”But Life Goes On” och självklart Cemetary´s ”An Evil Shade Of Grey” Korea-vinylpress.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Följer inga serier längre, tar för mycket tid av annat som går före. Sist jag lade ner tid på någon serie så var det Lost. Trist hur den serien höll på säsong efter säsong och föll platt i finalsäsongen.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Filmer blir det rätt så sällan med men när jag får tid så blir det mestadels inom genren skräck, psykologisk thriller och dokumentärer.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Det blir olika sorters kryddade brännvin men mest föredrar jag plommonbrännvin ”Sljivovica” och Loza (en sorts kroatisk grappa).

Som du kanske märkt är musik och film något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Utöver er själva i Cemetary har vi ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Jag har följt SVT´s ”Det svenska popundret” och det är intressant att se hur vi svenskar har gjort ett stort avtryck i popmusikens värld. Det vore också nyttigt för den gemene svensken att få tillgång genom exvis. SVT, lite andra musikaliska områden där det kommersiella är mer begränsat men ändå har ett stort kulturellt värde för Sverige.

(Foto: Privat)